De kaller det NODE Airport, men det er dårlig med fly her.
Allikevel er stedet på Mjåvann viktig når logistikkproblemene til den oljerelaterte industrien på Sørlandet skal løses.
National Oilwell Varco er en av bedriftene i landsdelen som daglig sender deler til oljeplattformer ut i verden.
Bedriftene i NODE-nettverket har så stort fraktbehov at Kristiansand lufthavn Kjevik i dag ikke kan håndtere det.
Det vil gå vogntog med last fra NODE Airport og til Amsterdam og derfra vil lasten gå videre med AirFrance/KLMs cargonettverk.
Feiret
Air France/KLM Cargo er nå på banen sammen med Seafront i Kristiansand, og dette ble feiret i dag.
– Det er det store som skjedde i dag. Kristiansand er etablert som en destinasjon på cargo kalt KRS.
Det sier prosjektleder Kjell O. Johannessen i NODE-nettverket.
NODE-bedriftene er nå kommet inn i flyselskapets store nettverk. Godset får et flightnummer allerede på terminalen på Mjåvann før det bærer ut i verden.
Spørsmålet er når dette kan skje direkte fra Kristiansand lufthavn Kjevik.
– Vi vet ikke når det blir lønnsomt for oss å bruke store fraktfly. Nå starter vi først med vogntog. Utviklingen vil vise når vi kan utvide vår service.
Det sier Norden-direktør i Air France-KLM Cargo, Robert Kunen, til NRK.
– Flyselskapet Air France / KLM skal nå sørge for at produkter fra oljeindustrien på Sørlandet kommer effektivt ut til bestemmelsesstedet. Det dreier seg om vogntog som frakter lasten til Amsterdam lufthavn og deretter videre ut i verden med fly, sier han.