– Rett her, før broa, ble han truffet. Kanskje 20 meter fra hvor vi står nå, sier Erling Rugsland, når han er tilbake ved stedet hvor broren mistet livet for tre og et halvt år siden.
Trafikklys med kritisk mangel
Årene etter den fatale ulykken har han brukt på å kjempe for å få plassert ansvaret for at en 60 tonn tung dumper knuste bilen broren kjørte i.
Mandag kom rapporten fra Statens havarikommisjon for transport. Den er særlig kritisk til vegvesenets rolle i sikringen av anleggsområdet.
Trafikklyset som skulle stanse trafikken inn til området der det foregikk anleggsarbeid på E18 mellom Kristiansand og Grimstad, hadde en kritisk feil.
Det gikk direkte fra grønt til rødt, og kunne være grønt i svært kort tid før det gikk over til rødt igjen.
Ti nestenulykker
Før dødsulykken ble det meldt inn ti nestenulykker på samme sted. Men ingenting ble gjort.
– Signalanleggets funksjon med grønt lys i ett sekund, kunne sende mennesker rett i døden, sier Rugsland.
Ifølge havarikommisjonens rapport, kan broren ha kjørt på grønt lys.
Vedgår uheldig lysoppsett
Avdelingsdirektør Erling Jonassen i Vegvesenet sier seg enig i at trafikklyset ikke var ideelt.
– Det som kan ha vært uheldig med det lysoppsettet var at det kunne gå direkte fra grønt til rødt, selv om det kanskje bare hadde vært grønt i veldig kort tid, sier Jonassen til NRK.no.
– Det er forferdelig leit for alle involverte. Vi må bare sørge for å bli bedre på dette. Sånne ulykker skal rett og slett ikke skje, sier Jonassen.
Vanskelig å gå videre
Familien vil at vegvesenet skal påta seg ansvaret for dødsulykken, og etterlyser ydmykhet fra dem som hadde ansvaret for sikkerheten ved anleggsområdet.
– Det er vanskelig å slutte her, hvis vegvesenet ikke kommer i møte ved å si at her har vi ikke gjort en god nok jobb, sier den etterlatte broren.
Hvis ikke, kan det gå mot søksmål.
– Det er ikke umulig. Men å kjempe mot det offentlige, det er ikke lett for den lille mann, sier en ettertenksom Rugsland.