Hopp til innhold

Stor splittelse om bompenger

Det er sterk splittelse i Kristiansands-området i synet på å bruke bompenger til å finansiere busstilbudet.

Strid rundt bompenger for buss

Det er stor uenighet rundt spørsmålet om busstrafikk skal finansieres via bompenger.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Det ble klart da kommuner i Kristiansands-området var i møte fredag ettermiddag.

Kan miste statlige kroner

Kristiansand risikerer å miste 60 millioner kroner i statlige tilskudd fordi biltrafikken ikke går nok ned.

Dette vil ramme kollektivtrafikken i Kristiansand og områdene rundt.

Siden politikerne i Kristiansand er negativ til rushtidsavgift, vurderer de andre måter å kompensere på.

Bilistenes bompenger kan bli brukt for å sikre busstilbudet, men det er stor uenighet rundt dette.

Må ha Stortingets velsignelse

De politiske toppene i Kristiansands-området var fredag samlet for å diskutere hvilke tiltak som kan innføres for å finne penger til å drifte busstrafikken.

Høyres gruppeleder i Kristiansand, Hans Otto Lund, er blant kritikerne til å ta av bompengene.

– Bruk av bompenger til kollektivtrafikk, det er per definisjon ikke lov. Da må en ha et stortingsvedtak for å få gjennomført det, sier Lund til NRK.no.

– En liten pille å svelge

Fylkesvaraordfører Thore Westermoen mener Lund legger seg på en farlig linje.

– Det er en liten pille å svelge, synes jeg. Hvis vi skal øke prisen på kollektivtrafikken ganske kraftig og skjære ned på rutetilbudet for å spare 25 millioner kroner, så er det en situasjon som jeg tror veldig få rundt bordet synes er hyggelig, mener Westermoen.

Johnny Greibesland

Johnny Greibesland har ikke bestemt seg.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Songdalen-ordfører Johnny Greibesland (Sp) vil ha Songdalen-politikernes vurdering før han tar et standpunkt.

– Jeg kan på ingen måte gi min tilslutning til at vi skal bruke bompenger til å finansiere buss og kollektivtrafikk nå. Det vil jeg ha tilbake til vårt kommunestyre og høre hva de tenker, sier Greibesland til NRK.

Beskyldes for arroganse

Torhild Bransdal

Torhild Bransdal mener de borgerlige i Kristiansand kjører sololøp.

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Samtidig diskuteres det at det borgerlige flertallet i Kristiansand tidligere har sagt nei til rushtidsavgift uten å spørre naboene.

Det oppfattes som arroganse.

Torhild Bransdal, ordfører i Vennesla, fyrer løs.

– Hvis vi skal fortsette på dette sporet, så er det bare å kjøre denne prosessen rett i grøfta, sier Bransdal til NRK.

AP-topp Aase Paulsen i Kristiansand bemerker at bompenger til buss er et soloutspill fra flertallet i Kristiansand.

– Dette er ikke noe bystyret i Kristiansand står bak. Det er fire partier som har sendt et brev til samferdselsministeren. Det er ikke enighet i kommunestyret i Kristiansand om dette, sier Paulsen.

– Tyder på flertall

Terje Damman

Fylkesordfører Terje Damman (H).

Foto: Svein Sundsdal / NRK

Det kom ingen endelig avklaring i ATP-utvalget fredag.

Fylkesordfører Terje Dammen i Vest-Agder understreker at det er langt fra sikkert, men slik det ser ut nå, så tyder det på at forslaget får et flertall.

– Det kan være litt vanskelig å tolke, men det kan se ut som det kan være et flertall for å akseptere bompengemidler til drift av kollektivtrafikken. Men dette kan jeg ikke være bastant på per nå, sier Damman til NRK.no.

Neste fredag skal de politiske toppene i Kristiansand og fylket møte samferdselsministeren.

– Nå får vi se hvordan samtalen med ministeren utvikler seg, så får vi prøve å ta tingene deretter, sier en nøktern Damman.

null
Spiller nå
Åpnet verdens største bikube 00:36
Neste

Økonomistatus

Strømpris i dag

Inkludert avgifter

Billigst kl. 07 0,63 kr
Dyrest kl. 22 1,5 kr

Strømkostnader nå

  • Steke pizza 0,3 kr 25 min.
  • Dusje 3,3 kr 10 min. / 100 liter vann
  • Vaske klær 0,4 kr En vask
  • Varmeovn 0,8 kr 1000w, en time

Styringsrenta i prosent

Høyere styringsrente betyr økte utgifter dersom en har boliglån

Økte matpriser

Hvor mye matprisene har økt det siste året, sammenlighet med lønnsutvikling

  • Matvarer Mars 2023 – mars 2024
    + 6,1 %
  • Lønnsutvikling Anslag for 2024
    + 4,9 %