Statsråden har sagt at veien ikke blir sikret med permanente midtdelere før i 2012.
– Ei rekke trafikkulykker på strekninga i løpet av kort tid har aktualisert strakstiltak av denne typen. Jeg synes det er for enkelt å si at man ikke kan sette opp betongmidtdelere, for det finnes andre muligheter med plastmidtdelere som er brukt både i Vest-Agder og i Telemark, sier fylkessekretær Paal Sodefjed.
– Ekstra farlig strekning
På E18 øst i Grimstad, fra Øygardsdalen til Grimstadporten, er det 3,5 kilometer uten midtdeler.
Sist høst åpnet motorveien mellom Grimstad og Kristiansand, og noen uker etter gjenåpnet motorveistrekninga øst for Grimstadporten. Det vil si at på begge sider er det motorvei med permanente midtdelere. Akkurat dét poenget gjør denne strekninga i midten ekstra farlig, mener Sodefjed.
– Enkelte som er litt uoppmerksomme og kanskje slitne, vil kunne unngå å oppdage at man går fra firefeltsvei til tofeltsvei. Dermed kan man risikere at folk ubevisst legger seg i det venstre kjørefeltet, sier Sodefjed.
Han tror denne strekninga er blitt mer trafikkfarlig nå enn før nabostrekningene fikk midtdelere.
Ingen ulykker i Søgne
På E39 i Søgne har det ikke vært noen alvorlige trafikkulykker etter at Statens vegvesen
for to og et halvt år siden. Likevel er det ikke aktuelt med samme løsning i Aust-Agder, ifølge distriktsvegsjef Finn Ole Jørgensen.– Men vi har relativt høyt fokus på dette og ønsker å få realisert en permanent midtdeler så fort som mulig. Løsninga med å sette opp midlertidige midtdelere har vi skjøvet fra oss. Vi prøver i første omgang med skilting av denne ulykkesstrekninga, så bilistene skal bli mer observante, sier Jørgensen.