Hopp til innhold

Reklamekampanje mot sexkjøp

Reklamebyrå vil endre holdninger mot sex-kjøp. Målet er å bli kvitt sexhandelen.

Prostituerte
Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Reklamebyrået Melvær & Lien Idé-entreprenør i Stavanger har gått i bresjen for en reklamekampanje mot sexkjøp i Stavanger.  

Synlig

Kampanjen skal blant annet rette seg mot potensielle horekunder. Budskapet vil bli synlig gjennom avisannonser, reklameplakater og informasjon i drosjer og på hoteller i Stavangerdistriktet.

- Det var et utspill fra Anne Kalvig i Kvinnefronten som fikk oss til å sette i gang med denne kampanjen. Eller jeg vil heller si at det er en prosess. Dette må gå over flere år. For vi har som mål å endre holdninger hos folk, sier tekstforfatter Line Grønhaug i reklamebyrået.

Vekk med etterspørselen

Melvær & Lien har samarbeidet med Kvinnefronten, politiet og en ressursgruppe i Stavanger kommune om reklamekampanjen mot sexkjøp. Foreløpig er det ikke noen som betaler for kampanjen, men byrået håper at de skal få dekket noe av utgiftene av kommunen og sponsorer.

- Vi har et samfunnsansvar. Jeg tror at folk i Stavanger ikke tror at det er et problem med sexhandel i byen vår, men det er det. Vi vil at etterspørselen skal avta. For hvis ingen vil kjøpe sex, så trenger ingen selge sex.