Reklamebyrået Melvær & Lien Idé-entreprenør i Stavanger har gått i bresjen for en reklamekampanje mot sexkjøp i Stavanger.
Synlig
Kampanjen skal blant annet rette seg mot potensielle horekunder. Budskapet vil bli synlig gjennom avisannonser, reklameplakater og informasjon i drosjer og på hoteller i Stavangerdistriktet.
- Det var et utspill fra Anne Kalvig i Kvinnefronten som fikk oss til å sette i gang med denne kampanjen. Eller jeg vil heller si at det er en prosess. Dette må gå over flere år. For vi har som mål å endre holdninger hos folk, sier tekstforfatter Line Grønhaug i reklamebyrået.
Vekk med etterspørselen
Melvær & Lien har samarbeidet med Kvinnefronten, politiet og en ressursgruppe i Stavanger kommune om reklamekampanjen mot sexkjøp. Foreløpig er det ikke noen som betaler for kampanjen, men byrået håper at de skal få dekket noe av utgiftene av kommunen og sponsorer.
- Vi har et samfunnsansvar. Jeg tror at folk i Stavanger ikke tror at det er et problem med sexhandel i byen vår, men det er det. Vi vil at etterspørselen skal avta. For hvis ingen vil kjøpe sex, så trenger ingen selge sex.