Hopp til innhold

Mener oljebransjen må ha mer fokus på forebygging av storulykker

Nestleder i fagforeningen SAFE mener det er for mye fokus på forebygging av fraværsskader og småskader i oljebransjen: – Fraværstallene gir ingen forvarsel på storulykker.

Roy Erling Furre

Roy Erling Furre i SAFE tror ensidig fokus på personsikkerhet kan øke faren for storulykker.

Foto: Odd Rune Kyllingstad / NRK

– Det er helt klar sammenheng mellom for mye fokus fraværskader og ulykken på Deepwater Horizon-riggen i Mexicogolfen i 2010.

Det sier andre nestleder i fagforeningen SAFE, Roy Erling Furre.

Han var i juli i Houston med sitt innspill i en høring om ulykken, og sa da at belønningssystem for lite fravær er en for dårlig indikator til å sikre seg mot storulykker.

– Vi ser at bransjen stort sett holder et ganske ensidig fokus på dette med fraværsskader. Disse skadetallene er plaget med at man bruker bonus og straffesystem.

– Dette blir veldig underrapporte tall og er lite troverdige HMS-tall, mener Furre.

Fraværsskader er skader hvor ansatte ikke klarer å gå på jobb neste dag.

– Fungerer ikke som indikator

Han frykter alvorlige konsekvenser dersom oppmerksomheten blir ensidig på fraværsskader.

– Ja, det gjør jeg. Bruker man Deep Horizon som eksempel så var ledelsen i BP ute på plattformen for å dele ut premier for syv år uten rapportere fraværsskader den samme dagen som Deep eksploderte.

– Det viser bare at disse fraværstallene ikke gir noen forvarsler eller indikator på storulykker, forteller Furre.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Deepwater Horizon

Elleve arbeidere omkom i eksplosjonen på Deepwater Horizon og 17 kom til skade.

Foto: Den amerikanske kystvakten / Reuters

Mener norske selskap bør forbedre seg

I høringene i USA i forrige måned tok også Furre ordet for et internasjonalt samarbeid, som er basert etter en norsk modell for å utarbeide felles standarder for sikkerhetsindikatorer for petroleumsindustrien verden over.

Han vil legge mer vekt på forvarsler og indikasjoner mot storulykker. Nestlederen i SAFE føler også norske selskaper har forbedringspotensial.

– Jeg har ikke sett tegn til at verken noen i Norge eller ellers i verden tar til følge dette. Det ser ut som selskapene ønsker og fortsette å legge mest vekt på fraværsskader, og såkalt atferdsbasert sikkerhet, sier han og mener det gir et feilfokus i HMS-arbeidet.

Oljeindustriens Landsforening (OLF) mener derimot at det ikke er grunn for å være bekymret for de norske selskapene.

– Under høringen kom det tydelig fram at sikkerhetsregimet vi har i Norge og i landene rundt Nordsjøen er robust i forhold til systemet i USA, sier Aud Nistov, fagsjef for HMS i OLF, til olf.no .

– Fokuserte kun på personsikkerhet

Under høringene i juli fastslo amerikanske Chemical Safety Board (CSB) at BP og Transocean sine systemer for risikovurdering var utilstrekkelige. De mener selskapene kun rettet oppmerksomheten på personsikkerhet, og ikke forebygging av storulykker.

Det står i stil med en granskingsrapport fra i fjor høst hvor BP sterk kritikk for overdreven selvtilfredshet og jaget etter å spare penger.

I en kommentar til rapporten den gang gjentok det britiske oljeselskapet sitt tidligere syn på årsaken til ulykken.

– BP er enige i rapportens kjernekonklusjon – som er sammenfallende med alle andre offisielle granskinger – om at «Deepwater Horizon»-ulykken var et resultat av flere årsaker som skyldes flere parter, inkludert Transocean og Haliburton, sier selskapet.

Den endelig granskingsrapporten er ventet i løpet av første kvartal neste år.