Det var 20. april i fjor at oljeplattformen «Deepwater Horizon» eksploderte og senere sank i havet i Mexicogolfen.
- ALT OM : Oljekatastrofen i Mexicogolfen
I ukene og månedene etter ulykken lakk enorme mengder med olje fra brønnen og ut i havet.
Først fem måneder senere klarte
etter en rekke mislykkede forsøk.Da hadde fire millioner fat olje lekket ut i havet.
Sparing hadde skylda
En 16 måneder lang føderal etterforskning konkluderer nå med at oljeselskapet BPs forsøk på å kostnadseffektivisere driften er én av årsakene til ulykken som kostet 11 mennesker livet og forurenset Mexicogolfen, skriver Washington Post.
– BPs beslutninger i forhold til å spare tid og penger uten å ta høyde for situasjoner og iverksette tiltak, var medvirkende årsaker til utblåsningen i Macondo-brønnen, heter det i rapporten fra Bureau of Ocean Energy Management, Regulation and Enforcement.
- LES OGSÅ:
Rapporten er blant annet laget på bakgrunn av vitneforklaringer fra arbeidere som var om bord på plattformen, og trekker fra en rekke tabber og feil fra BPs side som til slutt førte til oljekatastrofen.
– Alt gikk galt
Det britiske oljeselskapet deler skylda for katastrofen med selskapet Transocean som eide riggen BP driftet. I tillegg får Haliburton kritikk for sitt sementarbeid på brønnen.
BP og Transocean har i tiden etter ulykken forsøkt å skyve skylda over på hverandre gjennom sine respektive rapporter fra ulykken.
Den nye rapporten peker ikke ut en enkel synder, men i forhold til spørsmålet om hva som gikk galt og hvem som hadde skylda sier rapporten «alt» og «alle».
– Det var improviserte og uregelmessige rutiner og en overordnet «selvtilfredshet» om bord på riggen som kan ha ført til at arbeiderne ikke oppdaget signalene om at Macondo-brønnen var i ferd med å blåse ut, heter det i rapporten.
Vil dele skylda
I en kommentar til rapporten gjentar BP sitt tidligere syn på årsaken til ulykken.
– BP er enige i rapportens kjernekonklusjon – som er sammenfallende med alle andre offisielle granskinger – om at «Deepwater Horizon»-ulykken var et resultat av flere årsaker som skyldes flere parter, inkludert Transocean og Haliburton, sier selskapet.
Men rapporten legger vekt på at BP hadde ansvaret for brønnen og også skulle tatt større grep for å sørge for sikkerheten for alle operasjoner på riggen, også de som ble utført av andre entreprenører.