Hopp til innhold

Sommerhilsen ble bank-tabbe

Kundene mottok brev med eget personnummer trykt på konvolutten.

Sandnes sparebank
Foto: NRK

Da Sandnes Sparebank skulle sende ut sommerhilsener til alle sine kunder gikk det galt. I tillegg til navn stod fullt personnummer utenpå konvoluttene.

Kommunikasjonsdirektør i Sandnes Sparebank, Ingrid Schøpp, legger seg flat etter hendelsen.

- Skulle være hyggelig

- Vi ville sende en hyggelig sommerhilsen, i form av et lite brev med informasjon om Sandnes Sparebank. Men det som er det kjedelige oppi det hele er at personnummer ble trykt på, sier Schøpp.

Ikke alle kundene satte pris på å få personnummeret tilsendt på den svært synlige måten.

- Kundene synest selvfølgelig at dette ikke er noe særlig. De fleste tar det ganske med ro, i og med at det ikke er noen sensitiv kontoinformasjon i tilknytning til personnummeret.

- Skal ikke skje igjen

Informasjon i andre brev kan vel lettere utnyttes når personnummer kommer så tydelig frem på en konvolutt?

- Dette er alvorlig fordi personnummer skal aldri forekomme på den type utsendelse. De fleste kundene våre har imidlertid nettbank, og får sensitiv informasjon der. Så vi krysser fingrene for at det ikke skal være andre koblinger som ligger sammen i postkassen.

Hvordan kunne dette skje?

- Nei, det er banken sitt ansvar at slike opplysninger ikke blir sendt ut. Nå har vi selvfølgelig skjerpet alle rutiner for den type utsendelse med flere kontrollpunkter før vi sender den type informasjon fra oss, sier Schøpp.