Hopp til innhold

– Ferjeselskapene må være med på elbil-dugnad

Ferjeselskap fortviler over tapte inntekter når stadig flere kjører elbil. Men politikerne gir dem lite håp om raske endringer.

Ferje i storm

Ferjeselskap over hele landet går glipp av store summer i billettinntekter fordi elbiler kjører gratis på ferjene. Det vil de nå ha kompensasjon for.

Foto: Ole Andreas Bø / NRK

– Reglene med ekstra lettelser for elbiler, er en felles dugnad for å prøve å få mer miljøvennlig transport. Det har alle, også ferjeselskapene, visst om, sier Roy Steffensen fra Fremskrittspartiet, som sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Roy Steffensen

Roy Steffensen (Frp) sitter i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.

Foto: Frp

Ferjeselskap over hele landet opplever store inntektstap fordi det blir stadig flere elbiler på veiene. Gratisbillett på ferjene er en av fordelene elbiler har, ved siden av blant annet gratis parkering og tillatelse til å kjøre i kollektivfelt.

Vil ha kompensasjon

I Boknafjordsambandet i Rogaland har antall elbiler blitt femdobla det siste året. Bare i dette sambandet går Fjord 1 glipp av mer enn en million kroner i året i billettinntekter, ifølge kommersiell direktør Stian Hårklau.

LES OGSÅ: Ferjene taper på elbiler

LES OGSÅ: Vil ikke dekke elbil-tap

At dette er et problem for selskapene forstår både Roy Steffensen, og lederen i samferdselsutvalget i Rogaland, Ellen Solheim fra Kristelig Folkeparti.

Ferjeselskapene vil ha hjelp fra politikerne for å få kompensert for inntektstapet, og det mener Ellen Solheim at de bør få. Hun mener ikke løsningen er å ta vekk fordelene for elbilistene.

En villet utvikling

Ellen Solheim i KrF trekker seg fra gjenvalg til fylkeskommunen

Ellen Solheim (KrF) leder samferdselsutvalget i Rogaland.

Foto: Bitmap/Markus/KrF

– Det er jo en utvikling som har vært ønska fra samfunnets side at flere skal kjøre elbil. Når flere velger å gjøre som statens sier, må man ikke gå hen og straffe disse brukerne, men heller se på hvordan man kan løse det at ferjeselskap, og bompengeselskap, nå taper penger, sier hun.

LES OGSÅ: – må redusere elbilfordeler

Problemstillingen gjelder både på riksvegsamband som staten har ansvar for, og på fylkesvegsamband som hører inn under fylkeskommunene. Solheim mener en løsning i første rekke må ligge hos staten.

Men stortingsrepresentant for Frp, Roy Steffensen, mener problemstillingen hører til i kommende anbudsprosesser mellom ferjeselskapene og staten og fylkene.

Han viser til at det er bestemt at fordelene for elbilistene skal gjelde fram til 2017 eller til det er 50.000 elbiler i landet.

– Så må det vurderes om ordningene skal fortsette, eller om noen av fordelene skal tas vekk. Da er det også naturlig å se på om det skal være en kompensasjonsordning for blant annet ferjeselskaper, men foreløpig ønsker ikke jeg å gjøre noe med det, sier han.