Politiet i Rogaland opplyser til NTB grytidlig torsdag morgen at trafikken er i gang igjen. Med unntak av et par vogntog som har hatt problemer, er kaoset fra onsdag kveld borte.
Både politiet og snøscooterpatruljene fra Røde Kors og Norsk Folkehjelp meldte allerede i 2-tiden at trafikken var i ferd med å gli lettere. Da hadde fire snøskutere kjørt hele strekningen fra Sandnes til Runaskaret for å tilby hjelp til de flere hundre bilistene som hadde stått fast i snøkaoset.
- Les også:
Allerede ved midnatt begynte politiet å få inn positive meldinger om kontroll på strekningen.
– Vegvesenet har pålagt alle vogntog å ta på kjetting, man har omkjøringer, og for kort tid siden ble E39 åpnet i sørgående retning ved Runaskaret, opplyste operasjonsleder Kjetil Føyen i Rogaland politidistrikt til NTB like etter midnatt natt til torsdag.
Ikke kritisk
Sent onsdag kveld ble de fire snøscooterne sendt i sørgående retning på E39 fra Sandnes til Runaskaret. Politiet betegnet situasjonen som relativt alvorlig, men ikke kritisk.
– Det er ingen kritisk situasjon. Vi har ikke fått inn rapporter om skader, eller om noen som lider, forsikret operasjonslederen.
- Les også:
I tillegg til scooterpatruljene økte politiet i Rogaland beredskapen langs Vestlandets hovedvei. Det var varslet 40 centimeter nysnø og ising i løpet av natten.
Det var lange køer onsdag kveld, og politiet ba folk unngå E39. Frivillige mannskaper ble kalt ut, og det ble sendt store brøyteressurser til området hvor det snødde tett gjennom natten. Runaskaret betegnes som en spesiell og utsatt strekning med stigning og svinger.
– Kjør forsiktig
Det tette snødrevet førte til at brøytingen pågikk gjennom hele natten.
– Brøytemannskap vil kjøre kontinuerlig. Med et slikt tett snøvær må trafikantene regne med at turen vil ta lengre tid enn vanlig, sa Eivind Stangeland i Statens vegvesen til Stavanger Aftenblad onsdag kveld. Han la til at det er de mest trafikkerte veiene som blir brøytet først.
- Les også:
Vegvesenet oppfordret folk til å kjøre forsiktig og med omtanke. Det ble også advart mot at vogntog med problemer både kunne skape kø og trafikkfarlige situasjoner flere steder, blant annet ved avkjøringen til Figgjo.
Vegvesenet valgte derfor å sette opp stoppost i begge retninger av den utsatte strekningen på E39. Ingen vogntog fikk lov til å kjøre videre uten å ha montert kjetting på hjulene.