Hopp til innhold

– Vi mangler 12000 innfartsparkeringsplasser

Det som skulle være en kjempesatsing har resultert i bare 706 nye innfartsparkeringsplasser rundt hovedstaden på tre år. Nå vil kommunikasjonssjef i NAF, Inger Elisabeth Sagedal, ha flere plasser langs hovedveiene.

NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal

NAFs kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal ønsker digitale skilt som kan gi bilistene informasjon om ledige parkeringsplasser langs hovedinnfartsårene.

Foto: Erik Norrud/NAF

– Hvis vi ikke gjøre noe, vil vi med den befolkningsveksten i Stor- Oslo, ha sammenhengende rush fra morgen til kveld i 2022, sier Inger Elisabeth Sagedal kommunikasjonssjef i NAF.

NAF har gjort samfunnsøkonomiske bergninger om viser at om ikke innfartsparkeringene bedres vil det bli total stopp innen ti år.

– Vi mangler 12 000 plasser i dag, staten er nødt til å gjøre noe ellers blir det stopp, kø og kaos, forteller Sagedal.

Innfartsparkering vestkorridoren

Sånn ønsker NAF å bygge ut innfartsparkeringsplassene langs hovedveien fra vest inn mot Oslo.

Foto: NAF / NVDB

706 plasser på tre år

Ifølge Aftenposten så er det etablert 706 nye innfartsparkeringsplasser i hovedstaden i løpet av tre år.

– I 2011 satte politikerne en målsetting om å bygge 500 plasser i året, sier fylkesdirektør i samferdsel i Akershus fylkeskommune, Arnhild Danielsen.

– Hvorfor tar det så lang tid?

– Fordi alle tomtene må gjennom en reguleringsprosess. Hittil har vi bygget og utvidet rundt parkeringene som har vært fult ved togstasjonene og t-banen, men nå vil vi jobbe mer med å tilrettelegge for buss også, forteller Danielsen.

For lite ambisiøst

– Vi synes de tenker alt for smått, ved at det bare bygges ved togstasjonene og t- banenettet, sier Sagedal.

NAF ønsker nå at politikerne satser bredere på å bygge innfartsparkeringsplasser ved flere områder og har lansert sine egne ideer på hvordan dette burde gjøres.

– En utfordring er at det er dyre tomter, men en annen utfordring er spørsmålet om hvordan disse tomtene bør anvendes: Bør det legges tilrette for innfartsparkering eller sentrumsutvikling, sier fylkesdirektør i Akershus, Arnhild Danielsen.

NAF på sin side synes det tar for lang tid.

– Jeg skjønner at byplanlegging er viktig, men vi ser ikke konflikten og mener det er trangsynt at man bare bygger ved togstasjonen og t-banene, påpeker Sagedal.

Universelle skilt

NAF har flere ideer på hvordan Stor- Oslo kan løse køutfordringene i fremtiden.

– Vi har et forslag hvor vi ønsker å bygge 24 nye innfartsparkeringsplasser ved knutepunktene langs hovedinnfartsårene som ved Skedsmokorset for eksempel, sier kommunikasjonsdirektøren.

Eksempel innfartsparkering Nord

På denne måten ønsker NAF og signalisere til bilistene hvor mye de kan spare på å parker bilen og ta kollektivt resten av strekningen.

Foto: NAF / NVDB

I tillegg ønsker NAF å innføre universelle digitale skilt som vil fortelle deg hvor mange plasser som er ledige og hvor lang tide det vil ta med bil eller buss inn til sentrum.

Innfartsparkering Ryen sørkorridoren

Et eksempel på innfartsparkering, Ryen, sørkorridoren.

Foto: NAF / NVDB

– Dette handler om at vi må ta på alvor at folk velger å bo utenfor Oslo, men jobber i Oslo. Vi må la folk få kjøre bilen sin til et vist punkt, fordi kombinasjon av bil og kollektiv er løsning for veldig mange, påpeker Sagedal.