– Hvis vi ikke gjøre noe, vil vi med den befolkningsveksten i Stor- Oslo, ha sammenhengende rush fra morgen til kveld i 2022, sier Inger Elisabeth Sagedal kommunikasjonssjef i NAF.
NAF har gjort samfunnsøkonomiske bergninger om viser at om ikke innfartsparkeringene bedres vil det bli total stopp innen ti år.
– Vi mangler 12 000 plasser i dag, staten er nødt til å gjøre noe ellers blir det stopp, kø og kaos, forteller Sagedal.
706 plasser på tre år
Ifølge Aftenposten så er det etablert 706 nye innfartsparkeringsplasser i hovedstaden i løpet av tre år.
– I 2011 satte politikerne en målsetting om å bygge 500 plasser i året, sier fylkesdirektør i samferdsel i Akershus fylkeskommune, Arnhild Danielsen.
– Hvorfor tar det så lang tid?
– Fordi alle tomtene må gjennom en reguleringsprosess. Hittil har vi bygget og utvidet rundt parkeringene som har vært fult ved togstasjonene og t-banen, men nå vil vi jobbe mer med å tilrettelegge for buss også, forteller Danielsen.
For lite ambisiøst
– Vi synes de tenker alt for smått, ved at det bare bygges ved togstasjonene og t- banenettet, sier Sagedal.
NAF ønsker nå at politikerne satser bredere på å bygge innfartsparkeringsplasser ved flere områder og har lansert sine egne ideer på hvordan dette burde gjøres.
– En utfordring er at det er dyre tomter, men en annen utfordring er spørsmålet om hvordan disse tomtene bør anvendes: Bør det legges tilrette for innfartsparkering eller sentrumsutvikling, sier fylkesdirektør i Akershus, Arnhild Danielsen.
NAF på sin side synes det tar for lang tid.
– Jeg skjønner at byplanlegging er viktig, men vi ser ikke konflikten og mener det er trangsynt at man bare bygger ved togstasjonen og t-banene, påpeker Sagedal.
- Les også:
- Les også:
- Les også:
Universelle skilt
NAF har flere ideer på hvordan Stor- Oslo kan løse køutfordringene i fremtiden.
– Vi har et forslag hvor vi ønsker å bygge 24 nye innfartsparkeringsplasser ved knutepunktene langs hovedinnfartsårene som ved Skedsmokorset for eksempel, sier kommunikasjonsdirektøren.
I tillegg ønsker NAF å innføre universelle digitale skilt som vil fortelle deg hvor mange plasser som er ledige og hvor lang tide det vil ta med bil eller buss inn til sentrum.
– Dette handler om at vi må ta på alvor at folk velger å bo utenfor Oslo, men jobber i Oslo. Vi må la folk få kjøre bilen sin til et vist punkt, fordi kombinasjon av bil og kollektiv er løsning for veldig mange, påpeker Sagedal.