Hopp til innhold

Carl I. Hagen forlot møtet

Oslopakke 3-forhandlingene fortsetter selv om Fremskrittspartiet har trukket seg.

Carl I. Hagen og E18

Hagen trakk seg fredag fra forhandlingsutvalget til Oslopakke 3.

Foto: Nrk

I dag forlot Carl I Hagen møtet i forrhandlingsutvalget i protest mot at billistene skal betale flere titalls milliarder kroner mer i bompenger.

Høyre, Arbeiderpartiet og Venstre forhandler videre om hvordan den store samferdselspakka for Oslo og Akershus skal finansieres.

Ble ikke overrasket

Ola Elvestuen

Ola Elvestuen leder forhandlingene om Oslopakke 3.

Foto: Svein Ommundsen

– Oslopakke 3 er veldig viktig både for kollektivtrafikksatsing og for å få løst viktige utfordringer i veisystemet i Oslo og Akershus, sier samferdselsbyråd Ola Elvestuen.

Var du overrasket over at Fremskrittsparteit trakk seg?

– Nå har Oslo Fremskrittsparti signalisert dette tidligere gjennom årsmøtetvedtaket i år, så overrasket kjan vi vel ikke si at vi er, sier Elvestuen (V).

Carl I. Hagen aksepterer ikke at bilistene må betale mer i bompenger til Oslopakke 3 de neste årene når staten går med milliarder i overskudd hver år.

Hagen har derfor på fredagens møte i forhandlingsutvalget til Oslopakke 3 trukket seg som medlem.

– Det er uaktuelt for Oslo FrP å støtte en økning av bompengetaksten med 20 prosent og samtidig fjerne viktige prosjekter som Røa-tunellen og Manglerud-tunellen, sier Hagen i en pressemelding.

Han reagerer særlig på forslaget om å sette opp egne bomstasjoner for å bygge ut E18 vestover og dermed ta dette prosjektet ut av Oslopakke 3.

Mener staten må på banen

Oslopakke 3 blir langt dyrere enn først anslått. Hagen mener kostnadene i Oslopakke 3 i stor grad skyldes at de statlige vei-prosjektene i Oslo og Akershus har blitt mye dyrere. Nå krever han at staten kommer på banen.

– Dette er i protest mot at den styrtrike staten ikke betaler for vegutbyggingen på normal måte i dette land, slik man gjør i alle andre land, sier Hagen.

– Bilister betaler 55 milliarder kroner i bilrelaterte avgifter og de får kun 20 milliarder kroner til veivedlikehold og investeringer.