Hopp til innhold

Trosser trendy jul for tradisjoner

Blader, magasiner og butikker lokker med naturlig jul, industriell jul, og hvitt, brunt og grått.

Julepynt

Fargerik jul eller rolig og dempet? I butikkene selges det julepynt for enhver smak.

Foto: Arne Raanaas/NRK

– Er julenisser ut nå? Det kommer faktisk folk til butikken og spør meg om det, sier Eva Johansen, som har drevet Julehuset i Drøbak i snart 24 år.

Men i den uforanderlige, julerøde, helårsbutikken får man fort avkreftet det ryktet.

– Vi selger masse nisser, og vi lager våre egne fjøsnisser, sier Johansen.

Årets juletrender er derimot nisseløs. Denne sesongen skal strengere, røffere design få oss i julestemning. Og det har dukket opp nye figurer som skal symbolisere høytiden, for eksempel juleuglen.

Natur er trendy

– Juletrendene følger trendbildet generelt. Akkurat nå er vi opptatt av at det skal være ærlig og ekte, sier sjefredaktør i Bo Bedre Grete Sivertsen.

Og det ekte og ærlige vises i materialene designerne har valgt. Det er nakne grener, tre, kongler, papir og ull. Vi oppfordres til å brette våre egne julestjerner og strikke våre egne julekuler.

– Vi kan si at årets juletrend har gått tilbake til naturen, men du finner også en industriell jul. Den er røffere og kulere. Det brukes blant annet mye sink, sier interiørstylist Hege Barnholt.

Vi påvirkes av danskene

Hege Barnholt

Hege Barnholt.

Foto: Arne Raanaas/NRK

Med Barnholts 19 år lange erfaring som interiørstylist guider hun oss gjennom vrimmelen av julekuler, julestjerner, julelys, hjerter og engler.

På Stabekk bobler butikken Bolina over av julefryd. Utenfor ligger granbar, vedkubber, myke stoler og pledd, og sinkhus med levende lys inni. På innsiden spilles julemusikk, og stiliserte engler har dalt kalkulert ned i butikkutstillingen.

Trendy bare grener er satt i store vaser. De er pyntet som et juletre, men uten julerødt, gull og nisser.

– Det er nok en trend vi har plukket opp fra Danmark. Interiørbladene kjøper reportasjer fra danske utgaver, og der har det vært pyntede grener i flere år. Danmark ligger litt foran oss på trendstien, sier Barnholt.

Er julenisser ut nå?

Kunde i butikken til Eva Johansen

Og nettopp den danske påvirkningen kan være årsaken til at nissen har forsvunnet.

– I Danmark står ikke nissen like sterkt som i Norge.

– Hvem er det som bestemmer trendene?

– Det er vanskelig å svare på. Vi ser at klær, møbler og annet interiør har innflytelse på hverandre. De som jobber med dette går på messer og trendshow. De følger også med på blogger. I dag har vi mye større tilgang på hva som rører seg rundt om i verden. Personlig stil har blitt viktig, derfor er det sjelden at private hjem ser ut som utstillinger i butikker.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Hjemmelagd og hjemmekjært

Første søndag i advent slo førjulstiden inn for alvor i hjemmet til Anette Fremstad i Drøbak. I tillegg til å jobbe som lærer, være trebarnsmor og kone, har hun bloggen Guttemamma.

På bloggen legger hun ut bilder av hus og hjem, ting hun har laget og hvordan hun pynter. Advent er naturlig nok en travel tid for bloggeren.

Anette Fremstad

Anette Fremstad.

Foto: Privat

– Jeg pynter mye til advent. Da er det mye natur og fattigmannssølv. Engler, julekrybber og norske nisser kommer ikke frem før lille julaften, sier Anette Fremstad.

Hun har blant annet tatt utfordringen fra Arne og Carlos og strikket egne julekuler. I tillegg syr hun juleduker, lager egne juledekorasjoner med mose og kongler på fat, av og til lager hun kranser som kan henge på døren.

En annen tendens som det blir mer og mer av er å pynte med ferdig innpakkede gaver. Gavene pakkes pent inn i god tid før jul, og pryder hjemmet før de legges under treet.

– Jeg synes det er fint å gjøre noe ekstra ut av gavene, og legge mer omtanke i innpakkingen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Det er det også mange andre som tenker. Hobbybutikken Panduro opplyser at salget av gavepapir har økt betraktelig de siste årene. I år viser tallene fra oktober og frem til nå at salget har tatt helt av.

– Jeg bruker en del penger på pynt. Jeg kjøper alltid noe nytt hver jul, men det er ikke sånn at jeg skifter alt ut fra hva som er trendy. Vi tar frem det samme år etter år. Mange av tingene har faste plasser, og det er viktig for barna. Julen hos oss er først og fremst tradisjonell, men med noen trendelementer. Juletreet vårt er hummer og kanari, sier Anette Fremstad.

Nordmenn bruker mest penger

Nordmenn bruker desidert mest penger på julehandel sammenlignet med svensker og dansker. Pengebruken i desember er også mye høyere i desember enn i resten av årets måneder.

– I Danmark og Sverige er det ikke halv skatt i desember slik som i Norge. Det bidrar selvsagt til å forklare noe av forskjellen mellom de tre landene. I tillegg er forbruket per innbygger generelt høyere i Norge enn i Danmark og Sverige, sier Tore Kvarud i Kvarud Analyse.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Importen av julepynt er også stor. I perioden januar til november i fjor importerte vi 3100 tonn julepynt og juletrebelysning. Det er nesten 50 ganger mer enn for 50 år siden, da vi kun tok inn 68 tonn pynt, skriver Statistisk sentralbyrå.

Glitter og glamour

– Det har blitt et hysteri. Man blir lutfattig av julen, sier designer Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog.

Det siste året har han vært opptatt med å lage kostymene til nyinnspillingen av Reisen til julestjernen, som har planlagt filmpremiere i 2012. I den forbindelse har han grundig studert norske juletradisjoner, og gått tilbake til opprinnelsen.

Den skandinaviske nissen var helt annerledes enn Coca-Cola-nissen. Den skandinaviske nissen kom ikke med gaver. Det var en hjelper på gården som det var best å holde seg inne med, ellers lagde den et helvete.

Kjell Nordström

I tillegg til å sette ut grøt til nissen på julaften i håp om godt samarbeid, handlet julen om å by på det man hadde. Folk satte frem det fineste de eide og pyntet seg med rene, pene klær.

Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog

Kjell Nordström, også kjent som Baron von Bulldog.

Foto: Privat

– Nå kjøper vi bare nytt. Det fineste vi eier står fremme hele tiden, vi bare bytter det ut med noe annet fint i julen. Etter en periode med glitter og glamour, vil vi nå ha det enkelt. Glitteret kommer gjerne i oppgangstider, sier Nordström.

Juleverksted

Designeren har fått med seg "gjør det selv-trenden", men tror heller at folk kjøper ting som ser hjemmelaget ut enn å lage det selv.

– For eksempel tror jeg det er flere som kjøper Arne og Carlos julekulebok, enn det er folk som tar frem strikketøyet og strikker dem selv.

Det er ikke Hege Barnholt enig i.

– Veldig mange er opptatt av å lage ting selv. Flere voksne har juleverksted. Det er spesielt å kunne si at ting er hjemmelaget. Nå er vi veldig opptatt av god kvalitet. Vi får kjøpt gode materialer, vi får også kjøpt ting som er delvis ferdig, men hvor vi selv legger siste hånd på verket. Vi har blitt mer bevisst på at vi må ta vare på ting, og det må vi kanskje være i fremtiden også.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Moderne nisser

På Verket Interiør på Bærums verk har de julepynt for enhver smak. Inngangspartiet lager et effektiv skille mellom den moderne stilen og det kjente norske. Det rolige og naturlige står på venstre side og tussete julerøde til høyre.

Men verkets julenisser er ikke laget i hard plast med en grøtsleiv i hånden.

– Mange nisser har fått et moderne utseende. Reiser du litt ut av Oslo vil du finne mange flere hardplastnisser i vindusutstillingene enn du gjør i Oslo, sier Hege Barnholt.

Som interiørstylist har hun selv vært ansvarlig for julepynten på flere i kjøpesentre. I år står hun bak juledekorasjonene i fellesområdene på Ski storsenter. Hun har også bidratt til Bo Bedres julebok.

Du grønne glitrende tre, god dag!
Velkommen, du som vi ser så gjerne,
med julelys og med norske flagg
og høyt i toppen den blanke stjerne!

Johan Krohn

Årets trendjuletre er ikke riktig så glitrende som i sangen, men på Nille får du likevel få i stas og fjas.

Blanke juletrekuler i rødt og lilla, nisser i glass, plast, gips, julestrømper, polkagrisstenger og sarte engler finner du blant pynten.

– Det er en annen prisklasse her enn på de andre stedene vi har vært. Det betyr andre materialer. Vi ser at det er veldig tradisjonelt, men de har en del ting som tilhører den forrige store trenden - shabby chic, sier Barnholt.

Shabby chic-stilen er romantisk. Hvitt, blonder, engler og glansbilder er viktige elementer. Barnholt understreker at shabby chic ikke må forveksles med den industrielle stilen.

Vi er helt ferdig med shabby chic nå.

Hege Barnholt

Men å avskrive Nille som umoderne blir feil. På en hylle ved siden av kasseapparatet står en ugle helt naturlig og trendy sammen med et rådyr.

– Julen er ikke trendy

Eva Johansen

Eva Johansen.

Foto: Roald, Berit / SCANPIX

Sliter du med å komme i god, gammeldags julestemning kan et besøk til Julehuset i Drøbak være en løsning.

– Jeg liker ikke når bladene skriver at i år er det in med svart julepynt. Heldigvis er det bare noen få som er opptatt av å være trendsettere, sier butikkeier Eva Johansen.

For interiørbladenes propaganda og interiørbutikkenes innbydende, men fargeløse jul gir ikke utslag på Julehusets nissesalg.

– Trendforskerne får si hva de vil. Julen har ikke gudskjelov ikke blitt trendy, og det håper jeg den aldri blir heller. Jeg har holdt på med dette i 30 år. Folk kommer fra hele verden for å besøke Julehuset. I går hadde vi besøk av folk fra Peru og Guatemala, så det er ingen tvil om at norsk julefeiring har noe tiltrekkende ved seg.