Hopp til innhold

Dobling hos Kirkens SOS-telefon

– Mange er redde, sier Kåre Dag Mangersnes, fungerende generalsekretær i Kirkens SOS. Det siste døgnet har pågangen hos krisetelefonen økt betydelig.

Krisetelefon

Både personer som er direkte berørte av terroangrepet og andre som gjenopplever vonde opplevelser ringer krisetelefonen.

Foto: Linda Haugvaldstad / Scanpix

Etter fredagens terrorhandlinger har Norges største krisesenter opplevd en dobling i antall henvendelser.

– Mange er sterkt berørt av det som skjedde, sier Kåre Dag Mangersnes, fungerende generalsekretær i Kirkens SOS.

Krisetelefonen mottar svært mange henvendelser fra personer som er redde og som er usikre på hva som vil skje fremover.

Retraumatisert

Den døgnåpne telefonen har også opplevd at mange av de som ringer inn gjenopplever vonde opplevelser.

– Når en sånn hendelse inntreffer blir de berørt av tidligere vonde opplevelser i livet, forteller Mangersnes.

Godt rustet

Hos Kirkens SOS-telefon jobber det 1000 frivillige medarbeidere. Mangersnes understreker at alle som er på vakt har hatt god opplæring og er rustet for å takle alle typer henvendelser som de mottar.

– Vi har gode veiledningsrutiner. Også de som jobber hos oss blir fulgt opp og tatt hånd i en situasjon som denne, sier han.