Hopp til innhold

Kan få kjøre elbiler i gågatene

Byrådet ønsker at elbiler skal få kjøre varetransport i Oslos gågater hele døgnet.

Elbil i Oslo sentrum

Byrådet vil gjøre det mer attraktivt å bruke elbiler, også i næringslivet. Derfor ønsker de å la elbiler kjøre i Oslos gågater.

Foto: Richardsen, Tor / SCANPIX

Hensikten med byrådets forslag er å oppmuntre til miljøvennlig transport, samt legge til rette for næringslivet.

Stian Berger Røsland

Stian Berger Røsland.

Foto: Terje Bendiksby / Scanpix

– Jeg ser for meg å åpne for varelevering i gågatene, dersom varebilen er en elbil, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.

I dag foregår varetransport i gågater kun før klokken 11. 00. Men nå kan det altså bli åpnet for vareelbiler hele døgnet.

– Jeg tror det kan bidra til å gjøre det mer attraktivt å bruke elbil, også i næringsvirksomhet. Det er også til det beste for bymiljøet i Oslo, sier Berger Røsland.

Bør elbiler få kjøre i gågater ved varelevering? Kommenter nederst i artikkelen.

Både folk og vegvesenet er skeptisk

Karl Johans gate

Vegvesenet frykter for de gåendes sikkerhet, hvis det blir lov å kjøre elbil i gågatene. Her fra Karl Johans gate.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Fotgjengere NRK Østlandssendingen har snakket med var ikke positive til at man skal kunne kjøre varetransport når som helst på døgnet i hovedstadens gågater. Selv om varebilen er en elbil, skal en gågate være en gågate.

Det er også Statens vegvesen enig i.

– En gågate er som et fortau, altså et område for gående. I tillegg lager ikke elbilene noe særlig lyd og det kan skape utrygghet for de gående, sier juridisk seniorrådgiver i vegvesenet Harald Gjeldsvik.

Det finnes elbiler som har installert kunstig lyd for at andre trafikanter skal høre at de kommer. Byrådslederen påpeker at det er bilistens ansvar å kjøre varsomt.

– Det er de som har ansvaret for at gående og syklende ikke forstyrres, sier Berger Røsland.