Hensikten med byrådets forslag er å oppmuntre til miljøvennlig transport, samt legge til rette for næringslivet.
– Jeg ser for meg å åpne for varelevering i gågatene, dersom varebilen er en elbil, sier byrådsleder Stian Berger Røsland.
I dag foregår varetransport i gågater kun før klokken 11. 00. Men nå kan det altså bli åpnet for vareelbiler hele døgnet.
– Jeg tror det kan bidra til å gjøre det mer attraktivt å bruke elbil, også i næringsvirksomhet. Det er også til det beste for bymiljøet i Oslo, sier Berger Røsland.
Bør elbiler få kjøre i gågater ved varelevering? Kommenter nederst i artikkelen.
Både folk og vegvesenet er skeptisk
Fotgjengere NRK Østlandssendingen har snakket med var ikke positive til at man skal kunne kjøre varetransport når som helst på døgnet i hovedstadens gågater. Selv om varebilen er en elbil, skal en gågate være en gågate.
Det er også Statens vegvesen enig i.
– En gågate er som et fortau, altså et område for gående. I tillegg lager ikke elbilene noe særlig lyd og det kan skape utrygghet for de gående, sier juridisk seniorrådgiver i vegvesenet Harald Gjeldsvik.
Det finnes elbiler som har installert kunstig lyd for at andre trafikanter skal høre at de kommer. Byrådslederen påpeker at det er bilistens ansvar å kjøre varsomt.
– Det er de som har ansvaret for at gående og syklende ikke forstyrres, sier Berger Røsland.