Hopp til innhold

Forhandler vurderer å slutte med Flexus-salg

Flexus-kortene har ligget på lager i over sju år, derfor opplever flere kunder at kortene fort blir ubrukelige.

Elektronisk billettsystem

Billettsystemet skulle være et felles elektronisk tilbud til alle reisende med buss, tog, trikk og bane i Oslo og Akershus. Planlagt oppstart var 2004.

Foto: Anne Storaunet / NRK

Problemene for Ruters Flexuskort vil tydeligvis ingen ende ta.

Nå sliter butikker og kiosker som selger Flexuskort med at noen elektroniske reisekort slutter å fungere etter å ha vært i bruk en kort tid.

Penelope Bokhandel på Høgskolen i Oslo vurderer om de skal slutte å selge kortet.

– Det vi sliter mest med er tilliten til Ruter og til produktet. Det er vanskelig å selge et produkt man ikke har tro på, sier Jon Inge Ringstad.

Han forteller at pappesker fulle av Flexuskort går rett i søpla på Penelope bokhandel og en rekke andre steder som selger Ruters reisekort.

– For gamle

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg

Informasjonssjef i Ruter, Gry Isberg

Foto: Ruter AS

Informasjonssjef Gry Isberg bekrefter at noen kort dør ut før de skal, men påpeker at de aller fleste kortene fungerer som de skal.

– Vi har flere hundre tusen kort i bruk, og opplever at under ti prosent av kortene dør ut, sier Isberg.

Kortene - som skal registere billetter for buss, bane og tog - har ligget på lager i flere år, i påvente av at kollektivselskapet skulle innføre det skandalepregede elektroniske billett-systemet.

– Det kan virke som kortene har tapt seg ved å ligge lenge på lager, sier Isberg.

Nye reisekort kommer, men vil tidligst være i salg i løpet av neste år. En bestilling er nå ute på anbud.

Forstår frustrasjonen

Det er ikke første gang ordet problem og Flexus dukker opp i samme setning.

  • Innføringen av Flexussystemet ble først utsatt i mange år på grunn av tekniske problemer.
  • Så kom kostnadssprekker på mangfoldige millioner.
  • De siste månedene har problemer med kontroll av kortene og validering dukket opp.

Hva er din erfaring med Flexus? Si din mening nederst i artikkelen!

Gry Isberg har stor forståelse for kundenes frustrasjon:

– Dette er et prosjekt som på ingen måte har gått på skinner, det er sterkt beklagelig, sier hun til NRK Østlandssendingen.