Problemene for Ruters Flexuskort vil tydeligvis ingen ende ta.
Nå sliter butikker og kiosker som selger Flexuskort med at noen elektroniske reisekort slutter å fungere etter å ha vært i bruk en kort tid.
Penelope Bokhandel på Høgskolen i Oslo vurderer om de skal slutte å selge kortet.
– Det vi sliter mest med er tilliten til Ruter og til produktet. Det er vanskelig å selge et produkt man ikke har tro på, sier Jon Inge Ringstad.
Han forteller at pappesker fulle av Flexuskort går rett i søpla på Penelope bokhandel og en rekke andre steder som selger Ruters reisekort.
– For gamle
Informasjonssjef Gry Isberg bekrefter at noen kort dør ut før de skal, men påpeker at de aller fleste kortene fungerer som de skal.
– Vi har flere hundre tusen kort i bruk, og opplever at under ti prosent av kortene dør ut, sier Isberg.
Kortene - som skal registere billetter for buss, bane og tog - har ligget på lager i flere år, i påvente av at kollektivselskapet skulle innføre det skandalepregede elektroniske billett-systemet.
– Det kan virke som kortene har tapt seg ved å ligge lenge på lager, sier Isberg.
Nye reisekort kommer, men vil tidligst være i salg i løpet av neste år. En bestilling er nå ute på anbud.
Forstår frustrasjonen
Det er ikke første gang ordet problem og Flexus dukker opp i samme setning.
- Innføringen av Flexussystemet ble først utsatt i mange år på grunn av tekniske problemer.
- Så kom kostnadssprekker på mangfoldige millioner.
- De siste månedene har problemer med kontroll av kortene og validering dukket opp.
Hva er din erfaring med Flexus? Si din mening nederst i artikkelen!
Gry Isberg har stor forståelse for kundenes frustrasjon:
– Dette er et prosjekt som på ingen måte har gått på skinner, det er sterkt beklagelig, sier hun til NRK Østlandssendingen.