Hopp til innhold

Vil frakte flydrivstoff i rør

Den katastrofale togulykken ved Sjursøya har fått bydelspolitikere i Oslo til å reagere.

NSB Gods, drivstoff for fly

Dersom det hadde vært vogner med flydrivstoff på Sjursøya da ulykken skjedde, kunne det fått katastrofale konsekvenser.

Foto: Jan Greve / Scanpix

Det må bli slutt på togfrakten av flydrivstoff fra Sjursøya til Gardermoen, mener bydelspolitikere i Oslo.

Hadde det vært vogner med flydrivstoff på Sjursøya da ulykken skjedde , kunne det kostet tusenvis av liv.

- Det hadde vært veldig mye tryggere om drivstoffet ble fraktet i rør, sier Helge Winswold, nestleder i byutviklingskomiteen i Gamle Oslo.

Det er nestleder i byutviklingskomiteen i Alna Tone Birkelund enig i.

- Det bør jo snarest komme på plass rør sånn at vi slipper all trafikken. Nå er det viktig at vi pusher på våre egne representanter, både på rådehuset og i regjeringen. Det bør prioriteres.

Støtte fra Akershus

Da Gardermoen ble hovedflyplass i Norge i 1998, foreslo tidligere fylkesordfører i Akershus, Hildur Horn Øyen, å legge rør. Men de fleste partiene mente at det ville bli for dyrt.

- I dag skal det veldig lite til før det kan skje en skikkelig katastrofe, sier Horn Øyen.

Nå kan det være på tide å vurdere saken på nytt, særlig sett i lys av Dagbladets oppslag torsdag i forrige uke.

Katastrofalt

Avisen skriver at titusenvis av menneskeliv kunne gått tapt dersom ulykken på Sjursøya hadde skjedd på en annen tid av døgnet.

Klokken 06 på morgenen ruller nemlig et godstog ut fra tankanlegget med rundt 150 000 jetflydrivstoff om bord. Hadde de 16 løpske vognene rast inn et godstog med drivstoff på vei til Gardermoen ville konsekvensene vært katastrofale.

Godstogene med drivstoff fortsetter ut av Oslo og gjennom flere Akershus-kommuner. Nå ønsker de fleste av disse kommunene å se på mulighetene for å frakte drivstoffet i rør. Deriblant Skedsmo.

Vil se på mulighetene

- Det som vil være det avgjørende for oss er at det er en mest mulig sikker transport av drivstoffet. Hvis det er mulig å gjennomføre det via rør, fremfor å ha det på skinner, så er det ingen tvil om hva som oppleves som tryggest, sier ordfører Anita Orlund.

I april for ti år siden ble 3000 mennesker i Lillestrøm evakuert da to godstog kolliderte. Det begynte å brenne i en av propantankene på det ene godstoget, og det var stor ekspolsjonfare.

- Vi har jo erfaringer på Lillestrøm som ikke er gode i forhold til at det kan skje alvorlige ulykker. Derfor regner jeg med at alle hos oss er med på å se på løsninger som kan bedre tryggheten, sier Orlund.