Utdanningsdirektoratet har avslått søknaden fra Oslo kommune om forsøk med karakterer på 7. trinn.
Kommunen ønsket å prøve dette ved ti grunnskoler. Forsøket skulle gi mer kunnskap om karakterer og elevenes motivasjon, arbeidsinnsats og læringsutbytte og om karakterer vil lette overgangen til ungdomstrinnet.
- En tydeligere tilbakemelding
– Mange av målene i søknaden kan nås uten å innføre karakterer, sier Hege Nilssen, divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.
Skolebyråd Torger Ødegård er skuffet over avslaget.
- Dette er utrolig trist. Det viser at vi har en ideologisk trangsynt regjering som ikke er opptatt av at flere elever skal lære mer. Vi ønsket å gi en klar og tydelig tilbakemelding til elevene slik at de kan lære mer. Det er ganske feigt av regjeringen å si nei til dette, men jeg er ikke overrasket, sier Ødegaard.
Direktoratet understreker at regjeringen ikke har hatt en finger med i spillet.
- Vi har gjort en individuell og ren faglig vurdering og har ikke vært instruert av regjeringen. All forskning viser at det ikke mangel på karakterer som er problemet, sier Nilssen til NRK Østlandssendingen.
HVA MENER DU? SI DIN MENING NEDERST I ARTIKKELEN.
– Vurdering skal gis uten karakterer
Ødegaards parti Høyre har programfestet karakterer helt ned i femteklasse.
Han avviser den vanlige motforestillingen om at karakterer i barneskolen vil gi elevene et utilbørlig prestasjonspress i ung alder.
– Utdanningsdirektoratet anser det som et grunnleggende prinsipp i norsk skole at vurdering skal gis uten karakterer på barnetrinnet, heter det i avslaget fra direktoratet.
Les hele avslaget her:
– Elevene ønsker klarer og tydeligere tilbakemeldinger
Men direktoratet skryter også av arbeidet Oslo gjør.
– Karakterer i seg selv bidrar ikke til at tilbakemeldingene blir mer faglig relevante. Men det er svært positivt at Oslo kommune arbeider systematisk og langsiktig med å bedre vurderingspraksisen i skolen og for å øke lærernes vurderingskompetanse, sier Nilssen.
– Det er hyggelig å få skryt fra direktoratet. Vi jobber med å hele tiden bli bedre på tilbakemelding, derfor har jeg tatt initiativ til at vi innførte skriftlig tilbakemelding fra 1. trinn. Men dette skulle komme i tillegg. Vi vet fra elevundersøkelser at elever ønsker en klarere og tydeligere tilbakemelding på hvordan de ligger an, sier Ødegaard.
Disse ti skolene ønsket å gi sjuendeklassingene karakterer i utvalgte basisfag: