Hopp til innhold

Oslo får nei til karakterer på barneskolen

Oslo ville prøve ut karakterer i 7. klasse. Nå setter Utdanningsdirektoratet foten ned.

Klasserom

Oslo ønsker å prøve ut karakterer i 7. klasse. Det får de ikke lov til. Illustrasjonsfoto.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Utdanningsdirektoratet har avslått søknaden fra Oslo kommune om forsøk med karakterer på 7. trinn.

Kommunen ønsket å prøve dette ved ti grunnskoler. Forsøket skulle gi mer kunnskap om karakterer og elevenes motivasjon, arbeidsinnsats og læringsutbytte og om karakterer vil lette overgangen til ungdomstrinnet.

- En tydeligere tilbakemelding

Torger Ødegaard

Torger Ødegaard

Foto: Sigurdsøn, Bjørn / SCANPIX

– Mange av målene i søknaden kan nås uten å innføre karakterer, sier Hege Nilssen, divisjonsdirektør i Utdanningsdirektoratet i en pressemelding.

LES: Vil gi karakterer til 7. klassinger

Skolebyråd Torger Ødegård er skuffet over avslaget.

- Dette er utrolig trist. Det viser at vi har en ideologisk trangsynt regjering som ikke er opptatt av at flere elever skal lære mer. Vi ønsket å gi en klar og tydelig tilbakemelding til elevene slik at de kan lære mer. Det er ganske feigt av regjeringen å si nei til dette, men jeg er ikke overrasket, sier Ødegaard.

Direktoratet understreker at regjeringen ikke har hatt en finger med i spillet.

- Vi har gjort en individuell og ren faglig vurdering og har ikke vært instruert av regjeringen. All forskning viser at det ikke mangel på karakterer som er problemet, sier Nilssen til NRK Østlandssendingen.

HVA MENER DU? SI DIN MENING NEDERST I ARTIKKELEN.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Vurdering skal gis uten karakterer

Ødegaards parti Høyre har programfestet karakterer helt ned i femteklasse.

Han avviser den vanlige motforestillingen om at karakterer i barneskolen vil gi elevene et utilbørlig prestasjonspress i ung alder.

– Utdanningsdirektoratet anser det som et grunnleggende prinsipp i norsk skole at vurdering skal gis uten karakterer på barnetrinnet, heter det i avslaget fra direktoratet.

Les hele avslaget her:

Avslaget fra Utdanningsdirektoratet

– Elevene ønsker klarer og tydeligere tilbakemeldinger

Men direktoratet skryter også av arbeidet Oslo gjør.

– Karakterer i seg selv bidrar ikke til at tilbakemeldingene blir mer faglig relevante. Men det er svært positivt at Oslo kommune arbeider systematisk og langsiktig med å bedre vurderingspraksisen i skolen og for å øke lærernes vurderingskompetanse, sier Nilssen.

– Det er hyggelig å få skryt fra direktoratet. Vi jobber med å hele tiden bli bedre på tilbakemelding, derfor har jeg tatt initiativ til at vi innførte skriftlig tilbakemelding fra 1. trinn. Men dette skulle komme i tillegg. Vi vet fra elevundersøkelser at elever ønsker en klarere og tydeligere tilbakemelding på hvordan de ligger an, sier Ødegaard.

Disse ti skolene ønsket å gi sjuendeklassingene karakterer i utvalgte basisfag:

Skoler som har søkt om karakter-ordningen

  Skole

Fag det søkes om bruk av karakter

Bekkelaget

Matematikk og engelsk

Furuset

Norsk, matematikk og engelsk

Gran

Norsk, matematikk og engelsk

Kjelsås

Matematikk og samfunnsfag

Lambertseter

Matematikk

Prinsdal

Matematikk

Slemdal

Norsk, matematikk og engelsk

Tonsenhagen

Norsk, matematikk, naturfag og engelsk

Uranienborg

Matematikk og norsk

Årvoll

Matematikk, norsk og engelsk

Ekspander/minimer faktaboks