Hopp til innhold

Takreklame blir forbudt

Nå blir takreklame forbudt i Oslo.

VIFs lysskilt på taket i Strandgata 19 i Oslo.

VIFs lysreklame på taket i Strandgata 19 i Oslo. Illustrasjonsfoto.

Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Flertallet i Oslo bystyre vil forby takreklame, men det er usikkert om de får gjort noe med den reklamen som står på byens tak i dag.

En tabbe i Plan- og bygningsetaten tilbake i 1997 gjør nemlig at all reklame siden den gang har blitt godkjent til evig tid.

HVA SYNES DU OM FORBUDET? KOMMENTER NEDERST I ARTIKKELEN!

For å skjønne hva politikerne vil, kan du stille deg på hovedstadens paradegate Karl Johan ved Løvebakken og se i retning Egertorget.

Taxi

Freia får bli

Foto: Scanpix

Freia-reklamen skal få stå, den har nemlig historisk interesse. Fremskrittspartiet trenger heller ikke å fjerne partinavnet fra gesimsen på Tostrup-gården. Det er nemlig per definisjon ikke reklame, men et skilt som forteller hva som skjer inne i huset.

Men Samsung-reklamen på det samme mønet vil bystyreflertallet ha vekk. Det samme gjelder den lange rekka med takreklame mot Studenterlunden som du ser hvis du snur deg mot Stortingsgata.

- En uting

Takreklame er en uting, mener nestleder i byutviklingskomitéen, Tone Tellevik Dahl fra Arbeiderpartiet.

Ola Elvestuen

Ola Elvestuen

Foto: Svein Ommundsen

- Det er for å rydde opp i byrommet slik at vi ikke skal få slengt reklame i trynet uansett hvor vi beveger oss i byen, sier hun.

- Bør da reklamen som er på takene i dag også vekk?

- Vi mener det.

Komitéleder Ola Elvestuen fra Venstre er enig.

- Vi mener det, gjør du ikke det, og bare setter stopp for ny takreklame, vil det ta veldig lang tid før vi ser en endring og veldig lang tid før vi får en reell begrensning av takreklame, sier Elvestuen.

Men her dukker problemet opp. Før 1997 ble all reklame kun midlertidig godkjent. Det sto både i plan- og bygningsloven og i Oslo kommunes egen reklamevedtekt som bystyret vedtok tidlig på 90-tallet.

Har gitt permanente godkjennelser

I 1997 kom det ny plan- og bygningslov der det ikke lenger var hovedregelen at reklame skulle være midlertidig.

Kommunene kan likevel selv velge å gi midlertidige tillatelser. Dette er senere presisert av Kommunaldepartementet.

Men Oslo kommunes Plan- og bygningsetat tolket loven annerledes og har siden den gang godkjent all reklame permanent. Etaten fjernet også ordet midlertidig i kommunens reklamevedtekt - uten å spørre bystyret som hadde fastsatt vedtekten.

Både Ola Elvestuen og Tone Tellevik Dahl er opprørt over måten etaten tok seg til rette på.

- Jeg synes det er alvorlig. For det første har de mistolket loven, og så har de heller ikke henvendt seg til de politikerne som vedtar reklame- og skiltvedtektene. Dermed har de satt oss i en ganske vanskelig situasjon. Det kan føre til at vi må leve med reklame som vi ikke ønsker, sier Tellevik Dahl.

- Det er egentlig opprørende. Her har Plan- og bygningsetaten tiltatt seg en myndighet de ikke har. De har endret Oslos vedtekt som bare bystyret kan endre. Det gjør at vi har kommet i en veldig vanskelig situasjon, og hvordan dette står seg juridisk er fortsatt uavklart, sier Elvestuen.

Direktør i plan- og bygningsetaten, Ellen de Vibe, beklager sterkt at etaten endret den kommunale reklamevedtekten uten å spørre bystyret. Om plan- og bygningsloven ble tolket feil, vil hun ikke mene noe om. Dette skjedde to år før hun ble sjef for etaten.

BØR TAKREKLAME FORBYS? SI DIN MENING!