Hopp til innhold

Usikkert for Fornebu-trikk

Vegvesenet mener plutselig at det er helt greit med buss til Fornebu, mens planutvalgslederen kjemper for trikken.

Trikk

Vegvesenet, som tidligere har stilt krav om skinnegående transport til Fornebu, mener nå bussen er et godt tilbud. Planutvalgsleder i Bærum kjemper derimot for trikken. Illustrasjonsfoto.

Foto: Ill.foto: Tor Richardsen / Scanpix

I dag er det ti år siden flyplassen på Fornebu ble stengt, men fortsatt er det usikkerhet rundt den fremtidige trikken til Snarøya.

Vegvesenet har tidligere stilt krav om skinnegående transport. Men i et brev til Bærum kommune skriver etaten at bussen er et godt tilbud, også når Fornebu er ferdig utbygd.

- Det lar seg simpelthen ikke gjøre

Planutvalgsleder i Bærum Anne-Gerd Steffensen forstår ikke Vegvesenets helomvending.

- Statens vegvesen burde vite at veisystemet på Fornebu ikke er dimensjonert for å ta imot buss for et fullt utbygd Fornebu. Det lar seg simpelthen ikke gjøre. Det er kaotisk nok som det er allerede nå i rushtiden, sier hun til NRK Østlandssendingen.

Mens Fornebu speider etter en bane som lar vente på seg, er det bussen som frakter arbeidstakerne inn og ut av det tidligere flyplassområdet.

Les mer:

Lover full fart for trikk

Frykter buss til Fornebu

Frykter at bussløsning blir permanent

Bussene skal være en midlertidig løsning inntil skinnegående transport er på plass.

Men Steffensen frykter bussløsningen kan bli permanent. Grunnen er to setninger i et brev fra Statens Vegvesen.

«(...)Fornebu har allerede et godt kollektivtilbud med buss (...) Kollektivutredningene for Fornebu viser at selv med full utbygging vil buss kunne gi et godt kollektivtilbud».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Fornebu

Det er fortsatt uklart hvordan beboere i Fornebus nye leiligheter skal komme seg til og fra hjemmet.

Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRK

- På størrelse med Lillehammer

Planutvalgslederen i Bærum er opprørt over de nye signalene.

- Det er meget alvorlig fordi Statens vegvesen, som jeg ser det, har snudd helt. Forutsentningen fra vegvesenet noen år tilbake var at man ikke kunne bygge noe mer på Fornebu når trafikken er oppe på samme nivå som da flyplassen ble lagt ned. Nå har de tydeligvis endret på det, og sier at man nå kan bruke buss selv med full utbygging i området, selv med en by på størrelse med Lillehammer, sier hun.

Fra svevebane til trikk

Først var det bestemt at Fornebu skulle få en svevebane. Men i fjor gjorde fylkespolitikerne kuvendig og bestemte at det skal bli bybane eller trikk i stedet.

Les mer:

Dropper svevebane

Lang vei til Fornebu

(Teksten fortsetter under bildet)

Fornebu 1966

Dette bildet av Fornebu lufthavn ble tatt i 1966. Det er i dag ti år siden flyplassen ble lagt ned. Illustrasjonsfoto.

Foto: Scanpix Arkiv / Scanpix

Planene for trikken er ennå ikke påbegynt. Nå kan uttalelsene fra Statens Vegvesen sparke beina under også dette prosjektet, frykter Steffensen:

- Jeg mener de sender så klare signaler nå at Storting og regjering, som etterhvert skal legge penger til både Oslopakke 3 og nasjonal transportplan, sannsynligvis vil se på brevet fra Statens vegvesen og lese at det ikke er nødvendig å legge inn penger til formålet fordi Statens vegvesen har sagt at buss er greit.

- Med utbygging av kollektivfelt helt fra Fornebu til Oslo sentrum, vil buss kunne være et brukbart tilbud som vil kunne gi et kollektivtilbud på Fornebu som er like bra som i mange andre steder i Asker og Bøærum, sier sjefingeniør i Statens vegvesen, Arne Kolstadbråthen.

Han er uenig i at dette er helt nye signaler fra Vegvesenet:

- Jeg mener at det er i tråd med det vi har sagt tidligere. Vi håper fortsatt på at bybanen kommer.