Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
- Hør saken om at Statsbygg advarer mot å bygge trikkelinje til Fornebu.
- Se Statsbyggs foretrukne automatbane i drift på prøvesporet i Moskva.
Statsbygg vil ha førerløs automatbane til Fornebu.
Regjeringen bestemmer
Dermed går Statsbygg imot den anbefalte løsningen til Statens Vegvesen og Jernbaneverket. De vil at trikken skal betjene Fornebu kollektivt. Nå blir det trolig regjeringen som må bestemme hva slags kollektivbetjening Fornebu skal ha i framtida.
Idag går fristen ut for å uttale seg om Statens Vegvesen og Jernbaneverkets forslag om å bygge trikkeskinner fra Fornebu via Lysaker til Skøyen og Oslos trikkenett forøvrig.
Kraftig advarsel mot trikk
De fleste er enige i at trikk - eller bybane som det også heter - er den beste tekniske løsningen for hvordan arbeidstakere og beboere skal fraktes til og fra Fornebu. Men prosjektsjef Beate Folkestad Habhab i Statsbygg - som uttaler seg som grunneier på Fornebu - kommer nå med en kraftig advarsel.
Her er banen på demonstrasjonssporet i Moskva.
Statsbygg skriver i sin høringsuttalelse at trikken - eller bybanen - i praksis krever at det bygges ny Europavei 18, noe som ligger minst 10 år fram i tid. Dessuten konstaterer Statsbygg at de eneste som kan trikk i Oslo-området - nemlig Oslo Sporveier - har stilt forutsetninger som umuliggjør rask gjennomføring.
Oslo Sporveier skeptisk
Beate Folkestad Habhab legger ikke skjul på at Bærum kommunes trusler om å stanse utviklngen på Fornebu hvis ikke Staten garanterer kollektivutbygging - tvinger fram en rask løsning. Og da er en førerløs automatbane mellom Fornebu og Lysaker det eneste alternativet for Statsbygg.
Oslo Sporveier er skeptisk til å la en førerløs automatbane betjene Fornebu kollektivt. Man bør ikke innføre en helt ny driftsform når det er problemer nok med å få dagens kollektivtrafikk i Oslo-området til å fungere, sier sporveisdirektør Trond Bjørgan.