Det har vært uvanlig mye trikketrøbbel i Oslo denne vinteren. I perioden fra oktober til januar ble 1.442 avganger innstilt fordi Oslotrikken daglig har i snitt to vognsett for lite ute i gatene.
– Mange av de nye italienske trikkene står på verksted fordi vi kjører et planlagt oppgraderingsprogram på dem. Samtidig mangler vi deler til de eldste trikkene, sier kommunikasjonssjef i Kollektivtransportproduksjon, Cato Asperud.
Mange kollisjoner med trikk
Cato Asperud forteller også om at det har vært uvanlig mange store kollisjoner i vinter. Alt dette fører til at det er få trikker ute i gatene i Oslo.
Hva gjør dere for å bøte på situasjonen?
– Vi går nå gjennom hele delesituasjonen til de eldste trikkene. De begynner å trekke på årene og det er en del leverandører som har sluttet å levere deler. Da må vi sikre nye underleverandrører, slik at det hele tiden er nok deler på lager, sier Asperud.
- Les også: Påkjørt av trikk i fotgjengerfelt
- Les også: Kan spøke for trikken i Oslo
- Les også: 2600 trikker har blitt innstilt
Nye trikker i 2017
Summen av disse tiltakene skal ifølge Asperud gi nok trikker i trafikk frem til Oslo får nye trikker i 2017.
– Jeg er ganske trygg på at disse tiltakene vil føre til et bedre trikketilbud. Noe som vil bety at om ikke så alt for lenge skal behovet i Oslo være dekket.
Nye trikker har stått på den politiske dagsorden i mange år, men en endelig beslutning har ikke blitt tatt.
Å kjøpe eller leie brukte trikker fra andre steder i Europa, slik man gjorde da man kjøpte Gøteborg-trikker for én krone per stykk i 1990, har vært vurdert. Trikker fra tyske Kassel har vært inne i bildet, men idéen er foreløpig forkastet, sier Cato Asperud
– En ny vogntype betyr enda et delelager. Det har vi ikke kapasitet til. Men den største utfordringen er at vi rett og slett ikke har noe sted å parkere flere trikker . Så å kjøpe trikker fra Tyskland er noe vi har vurdert, men ikke har valgt å gå videre med, sier han.