Hopp til innhold

Sponsorsjef: – Lite penger i å selge stadionnavnet

Avtalen om at Moss fotballklubb kan selge Melløs-navnet til næringslivet er nesten uten verdi, mener DnB NORs sponsorsjef.

Melløs

– Moss FK spiller i 2. divisjon og da er verdien for næringslivet marginal, sier Lund.

Foto: Espen Torgersen / NRK

Moss FK har lenge vært i økonomisk uføre. Klubben har stor gjeld og er nær ved å bli slått konkurs.

LES: Moss FK ber kreditorene om nåde

Mandag bestemte bystyret i Moss at klubben skal få lov til å selge stadionnavnet på Melløs til næringslivet.

– Blir bare komisk

Det er ikke kjent hva stadionnavnet kan være verdt for et lag som ligger i 2. divisjon.

Jacob Lund er sponsorsjef i DnB NOR og selve nestoren i norsk sponsorvirksomhet. Han heller nå kaldt vann i årene på dem som tror et navnesalg kan tilføre klubben store penger.

– Melløs-navnet er så innarbeidet hos folk at det bare blir håpløst å kalle stadion for Ole Nilsen-arenea eller noe sånt. Det blir bare komisk. Folk vil allikevel si Melløs, sier Lund til NRK.no.

LES OGSÅ:

– Marginal verdi

Det er flere eksempler på vellykkede salg av stadionnavnet i Norge. Komplett. no-arena i Sandefjord, Color Line-stadion i Ålesund og Sør-arena i Kristiansand for å nevne noen.

En tippeligaklubb kan fint klare å hente inn noen millioner per år, men at MFK skal få inn så mye er helt urealistisk, slår Lund fast.

– Moss FK spiller i 2. divisjon og da er verdien for næringslivet marginal, sier Lund.