Hopp til innhold

– Frykter mange års forsinkelser

Dobbeltsporet som etter planen skal stå ferdig 2020 mellom Oslo og Ski, kan bli mange år forsinket på grunn av kutt i bevilgningene, mener nestleder i Transportkomiteen på Stortinget.

Bård Hoksrud (Frp)

– Det er ikke satt av nok penger til å nå målet om dobbeltspor innen 2020, mener nestleder i Transportkomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud.

Foto: Åserud, Lise / SCANPIX

Prosjektet mellom Oslo og Ski har en prislapp på 11 milliarder kroner, men ifølge andre nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, Bård Hoksrud, er realiteten en annen.

– Det er ikke satt av nok penger til å nå målet om dobbeltspor innen 2020. Det blir på en måte lureri. Regjeringen burde være ærlige og si at de ikke klarer å følge opp med bevilgningene, sier Hoksrud til NRK.no.

LES OGSÅ:

– For lite

Han mener forslag til statsbudsjett bekrefter det han sier, for antall kroner som er satt av på en egen post viser en nedgang. I 2010 var det satt av cirka 200 millioner kroner, i år 374, mens det til neste år er satt av 275 millioner kroner.

Disse pengene er satt av til planlegging og er ikke penger til bygging av dobbeltsporet, forklarer Hoksrud.

– Dette er en milliard mindre enn hva som behøves for å bli ferdig i tide. Det er altfor dårlig, sier han.

Han mener Regjeringen skylder på at prosjektet har blitt stanset på grunn av at man må utrede en mulig ny trase inn til Oslo S.

– Vil droppe å ta toget

– Dette burde man ha forutsatt, og når problemene først oppstår, bør man være kreativ i løsningen. Se om det er andre steder man kan fortsette å bygge i stedet for å stoppe helt opp, sier han.

– Vi vil stå overfor forsinkelser, mye dyrere hvis man hadde bygget ut kontinuerlig, mener han. De avsatte 11 milliardene kommer til å øke med flere milliarder og det vil ta mange år før prosjektet er ferdig.

Han tror folk til slutt vil droppe å ta toget.

– Hvis man hele tiden risikerer mange års utsettelser og ikke følger opp lovnadene, gidder ikke folk å bruke toget. Man er avhengig av å komme dit man skal i tide.

Lover penger

Statssekretær Lars Erik Bartnes

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Lars Erik Bartnes, sier at pengene til dobbeltspor kommer.

Foto: Samferdselsdepartementet

Lars Erik Bartnes, statssekretær hos Samferdselsdepartementet, sier at pengene kommer og at prosjektet skal stå ferdig til avtalt tid.

– Vi mener det er realistisk. Problemet her er ikke penger, men planleggingen, understreker han.

Prosjektet stoppet opp fordi det skal utredes en ny trase inn til Oslo S for å unngå at et nytt dobbeltspor kommer i konflikt med historisk grunn.

– Hoksrud mener dette bare er unnskyldninger, hva er ditt svar til det?

– Nei, det er det ikke. Vi kunne satt en senere frist for oppstart av prosjektet, men vi mener som sagt at det er realistisk å nå tidsfristen, sier han.

Tror ikke på regjeringen

Willy Frantzen, som er leder av pendlerforeningen i Østfold og Akershus, har ikke tro på at et dobbeltspor vil stå ferdig til avtalt tid.

– Vi reagerer med vantro på at det går an å holde statsgarantier tilbake på den måten og så plutselig gjøre alt om til en salderingspost i statsbudsjettet, sier han.

Willy Frantzen

Willy Frantzen, som er leder av pendlerforeningen i Østfold og Akershus, har ikke tro på at et dobbeltspor vil stå ferdig til avtalt tid.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Han får støtte av tidligere NSB-topp, Osmund Ueland, som sier til NRK at han ikke tror et dobbeltspor vil stå ferdig på 40 år.

Ueland har lest statsbudsjettet med interesse og liker dårlig det han ser.

– Her beviser regjeringen at den ikke er villig til å satse på dobbeltsporet. Da hadde de satt opp farten for lenge siden, slår han fast.

– Holder folk med godt snakk

Han mener både NSB og Jernbaneverket blir stående på sidelinjen fordi de ikke får kommet i gang med prosjektene.

– De har det veldig, veldig trist nå, sier han.

– Det er klart at jernbaneutbygging er ikke viktig for denne regjeringen. Med det tempoet som regjeringen jobber i vil det ta 40 år før dobbeltsporet kan stå klart, sier han.

Han mener regjeringen holder alle med godt snakk.

– Et samlet politisk Østfold har sagt at man ønsker seg et dobbeltspor på plass i løpet av 10–11 år. Man har bedt regjeringen se på andre måter å finansiere byggingen på, men det ser regjeringen bort ifra.