Hopp til innhold

- For lave krav til RIB-førere

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

To dødsulykker på to dager med hurtiggående båter får flere til å reagere på for lave krav og for liten kunnskap.

I både dødsulykken på Nøtterøy natt til tirsdag og ulykken som kostet tre personer livet ved Tjøme natt til onsdag, kjørte de omkomne i hurtiggående RIB-båter.

– Båtførerbevis ikke nok

Sjefen for Sjøheimevernskommandoen i Norge, Svein Jarle Jacobsen, mener det stilles uforsvarlig lave krav til førere av så kraftige fartøyer som ulykkesbåtene i Vestfold.

Han mener det er altfor lite med bare et enkelt båtførerbevis for å få styre båter som kan gå over 30 knop, skriver Dagbladet.

– De sivile kravene holder ikke for oss. Vi krever mye mer av dem som skal føre slike båter hos oss. Vi har i tillegg hurtigbåtskurs som går over hundre timer, hvor man blir sjekket etterpå for hvor fort man får lov til å kjøre. Noen kan få beskjed om at de ikke er erfarne nok for visse hastigheter, sier kommandørkapteinen.

Ulykesbåten Tjøme

Ulykesbåten til Kiwi-eier Per Erik Burud hadde en maksfart på 54-80 knop.

Foto: Jonas Sætre / NRK

Kiwi-eier Per Erik Buruds 29 fots Goldfish Tender hadde en maksfart på 54–80 knop, avhengig av motortype. Dersom man er født etter 1980 trenger man bare båtførerbevis for å kjøre den. Videre sertifikater trengs bare hvis man skal bruke den til næringsvirksomhet.

– Ikke båten skyld

Daglig leder Nils Sigurd Østby i larvikbedriften Bil & Båt påpeker at RIB-båtene har fantastisk gode kjøreegenskaper og er sikre, men at de kan friste til å dra på for mye.

– Stabiliteten kan føre til at mange kjører fortere enn de bør i stor sjø, fordi båten er bedre dempet. RIB-er er ikke farlige, men de kan være farlige i hendene på uerfarne og uoppmerksomme båtførere, sier han til avisa.

Redaksjonsjefen i bladet Båtliv, Frode Pedersen, sier til VG at RIB-båtene ikke er skylden i ulykkene og at båttypen har fått et ufortjent dårlig rykte. Han mener det er lovverket som må fornyes:

  • Redningsvest må bli påbudt å ha på seg, ikke bare om bord.
  • Flere kurs som lærer folk å håndtere de store motorene de kjører, i tillegg så må politiet få sanksjonsmuligheter, mener det erfarne båtmannen.

I tilegg peker redningsselskapet på at fartsgrensene må senkes til fem knop langs hele kysten inntil 100 meter fra land.

Vil se på lovverket

I går åpnet næringsminister Trond Giske (Ap), som er ansvarlig minister for lovgivning knyttet til bruk av redningsvester, at næringsdepartementet skal gå gjennom dagens regler og se på mulighetene for endringer.

Samtidig åpnet kystminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) at hun umiddelbart vil be Kystverket vurdere nye forskrifter som vil gi bedre forskrifter for ferdsel langs kysten.

– Det er ikke realistisk å tro at vi får dette på plass i denne båtsesongen. Et forslag må trolig først sendes ut på høring, men vi får håpe det kan innføres til neste sesong, sier statsråden.

Regjeringen har ikke tatt stilling til forslaget om å redusere promillegrensen på 0,8 til sjøs.

AKTUELT NÅ