Hopp til innhold

– Lyntog i Norge er et luftslott

Tidligere NSB-sjef, Osmund Ueland, har ingen tro på planene om høyhastighetstog her til lands.

Høyhastighetstog
Foto: Wärter for Deutsche Bahn

I overkant av 15 millioner passasjerer i året kommer til å bruke høyhastighetstog i Norge, dersom billettene koster det samme som flybillettene.

Det viser beregninger som er gjort for fem ulike togstrekninger her i landet.

LES: 7 av 10 vil velge tog fremfor fly

Blant lyntogentusiaster mottas beregningene med glede, men ikke alle har tro på at høyhastighetstog lar seg realisere.

Osmund Ueland var konsernsjef i NSB i perioden 1995–2000 og administrerende direktør for NSB Gardermobanen i 1994–1995.

Ueland kaller lyntogplanene et luftslott.

– Når politikerne ennå ikke har vist vilje til å bygge dobbelspor til Halden, Skien og Lillehammer, slik det har vært bestemt i 20 år, er det å føre folk bak lyset å snakke om lyntog. Det er et luftslott, sier Ueland til NRK.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Osmund Ueland

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland har ikke tro på lyntog.

Foto: Rune Fredriksen / NRK

– Ikke noe i mot raske tog

I dag ble fase to av utredningsarbeidet for høyhastighetstog avslutta.

Seks strekninger med Oslo som knutepunkt skal nå utredes videre.

Blant annet strekningene Oslo-Stockholm og Oslo-Gøteborg.

Tidligere NSB-sjef Osmund Ueland ser bare en strekning hvor det kan være realistisk å bygge ut høyhastighetstogene.

– Jeg har ikke noe i mot tog som går raskt. Mellom Oslo - Göteborg og København kunne man kanskje kombinert doble spor med et spor som kunne håndtert høyere hastigheter, sier Ueland.

LES OGSÅ:

– Bare prat og utredninger

Sju av ti ønsker å bruke høyhastighetstogene istedenfor fly og bil på de aktuelle strekningene dersom prisen blir den samme som for fly.

Men Ueland lar seg ikke overbevise.

– Det er faktisk ingen politiske partier som noen gang har klart å skaffe oppslutning rundt en storstilt satsning på jernbane. Det blir med praten og utredningene. Det må det bli en slutt på, sier han.

Hvis en høyhastighetsbillett koster det samme som fly i dag, tror konsulentfirmaet Atkins at markedet i 2024 vil være slik:

  • Oslo – Bergen – 2,1 millioner reiser i året. 6000 pr. dag
  • Oslo – Trondheim – 2,8 millioner reiser i året. 8000 pr. dag
  • Oslo – Kristiansand/Stavanger – 3,3 millioner reiser i året. 9000 pr. dag
  • Oslo – Bergen/Stavanger (over Haukeli) – 4,4 millioner reiser i året. 12000 pr. dag
  • Bergen – Stavanger – 700 000 reiser i året. 2000 pr. dag
  • Oslo – Gøteborg – 1,2 millioner reiser i året. 3000 pr. dag
  • Oslo – Stockholm – 800 000 reiser i året. 2000 pr. dag