– Det er lett for politikerne sentralt å sitte i hovedstadene og bare se til Brüssel. Da ser man kanskje ikke hva som fåregår bak bak sin egen rygg – på andre siden av grensen, sier samferdselspolitiker Helge Kolstad fra Arbeiderpartiet til Sveriges Radio.
18 milliarder
I går møttes svenske og norske Arbeiderparti-politikere på fylkesnivå. Samstemte går de inn for å bruke 18 milliarder norske kroner for å bygge ny jernbanelinje mellom Moss og Göteborg. Og det haster mener politikerne.
– Man greide å bygge broen over Øresund i et samarbeid mellom mellom Sverige og Danmark. Da må vi greie å få til dette, i samarbeid med borderfolket, sier Kolstad.
– Den store hovedvekt av gods fraktes på vei
Regionrådsleder i Vestre Götaland, Gert-Inge Andersson fra Socialdemokratarna, understreker sammen med Kolstad fra Østfold, at den voldsomme trafikkøkningen på nye E6 viser hvor viktig det er å raskt få en utbygging i gang.
– Godstrafikken øker. Den nye E6'en er snart full av vogntog.
– På veien fraktes det seks millioner tonn gods, mens det på jernbanen fraktes 600.000 tonn i dag. Det er ikke holdbart på sikt, sier Andersson.
Gruppeleder og samferdselspolitiker i Senterpartiet i Østfold, Per Inge Bjerknes, er enig i at samarbeidet på regjeringsnivå mellom Norge og Sverige må bli bedre.
– På lokalt og regionalt nivå fungerer samarbeidet, men jeg støtter poenget med at det sentralpolitiske samarbeidet burde bli bedre, sier Bjerknes til NRK.no.
Les også: