Gjennom flere år har Lena Falkheden, som er lektor ved arkitektlinjen på Chalmers høgskole i Gøteborg og er byplanlegger, jobbet i Västra Gøtalands-regionen med å sette fokus på en sterkere tilknytning for Nord-Bohuslän til Østfold og Oslofjordregionen.
- Målet er å utvikle næringslivet og skape flere arbeidsplasser langs kysten på begge sider av grensen, sier Falkheden til NRK.
Jernbanesnutt på 25 kilometer
- Politikere, næringslivsfolk og folk som arbeider med infrastruktur som besøker Bohuslän i yrkessammenheng, lurer ofte på hvorfor togforbindelsen fra København forverres radikalt fra Gøteborg og til sist ender opp i Strømstad, sier Lena Falkheden.
Hun peker på at det fra tettstedet Skee i Strømstad kommune kun er 25 kilometer over til Østfoldbanen, som går til Oslo.
- Dette er Nordens mest befolkede kystsone. Mellom København og Oslo bor det sju millioner mennesker med en befolkningstetthet som i Belgia, men dessverre ser det ut som et forslummet utkantsområde i deler av områdene her, sier hun.
Riktig tid å bygge på
Falkheden sier at en kystjernbane er et miljøriktig og moderne kollektivtilbud å satse på.
- Dessuten er det lavkonjunktur og et behov for å skaffe arbeid til mange. Det er et riktig tidspunkt å bygge ut en jernbane på nå, som dels sørger for at arbeidsledige sysselsettes, og som samtidig representerer en fremtidsrettet transportløsning, sier hun.
For de Nord-Bohuslänske kommunene er det viktig ikke bare å knytte seg forbindelser sørover mot Gøteborg, men også nordover til den andre siden av grensen, mener hun.
- Den nya Svinesundbrua, byggingen av ny E6 til motorveistandard og Grensekomiteens arbeid med å stimulere til næringsutvikling på tvers av riksgrensen er uttrykk for at man ønsker å kommunisere begge veier over grensen. Men jeg tror ikke det er nok, sier Falkheden til NRK.
Større integrering
Hun føler seg sikker på at en økt integrering mellom Västra Götalands nordre deler og Østfold/Oslofjordregionen vil bidra til at mangfoldet øker for innbyggerne.
- Regionale politikere i Västra Götaland har vært alt for lite flinke til å se nordover. Det kan umulig kun ha med å gjøre at Norge er blitt et dyrt land å ha samkvem med, sier hun.
Falkheden peker på at også Danmark er et dyrt land for svenskene, men at et integrerte arbeidsmarked har hatt en enorm vekst i Øresundsregionen.
- I Øresundsregionen finnes det godt utbygd infrastruktur og gode togforbindelser, og det er det stikk motsatte av hva vi ser mellom Bohuslän og Østfold. Jeg tror dette er en sterk faktor i negativ retning for utviklingen nordover, slik vi har sett den syd i Sverige og nord i Danmark, sier Falkheden.
Toget er "in"
Lena Falkheden trekker frem mange av de svenske regionene som "vinnere", der infrastrukturen er satset på, og spesielt der toget er prioritert høyt.
- Med gode togforbindelser vil flere og flere skifte over fra bil, slik vi ser dagpendlere nå oftere gjør. Tilstrømningen til toget er tydelig, og ikke minst skjer dette sør i Bohuslän. Fra Uddevalla går snart et tog hver time til Gøteborg, og derfra videre til København og det europeiske jernbanenettet, sier hun.
Falkheden sier hun vil fortsette sitt arbeid med å trykke på i regionen og på den svenske regjeringen for at tankegangen skal endres og at trykket skal ende opp i en nyorientering i form av økt tilknytning nordover til Norge.
- Politikere i Bohuslän skjønner dette, men problemet ligger i at rikspolitikerne ikke ser det, sier hun til NRK.
- Spennende tanker
Fylkesordfører i Østfold, Ole Haabeth, sier til NRK at Falkhedens tanker om en jernbane fra Strømstad til Østfoldbanen høres spennende ut.
- Dette er et friskt innspill, og trolig rettet først og fremst mot sentrale svenske myndigheter. Men her hos oss vil alle typer innspill, som kan stimulere til å bevare arbeidsplasser og utvikle nye for regionen, bli hilst velkommen, sier Haabeth.
Han mener et jernbanetilbud langs kysten fra Oslo til København vil være et flott tilskudd til infrastrukturen, og at det vil være et positivt bidrag til samfunnene på begge sider av grensen.
- Svenske myndigheter har sagt nei til å bruke Bohusbanen over til Norge tidligere, men prioritert Dalslandsbanen lenger inn i landet. Kan man her få til en konkurransedyktig jernbanestrekning langs kysten vil jeg ta den godt imot, sier han.
- Et enormt potensiale
Ole Haabeth peker på at det foregår mye samarbeide over grensen, og han sier han som fylkesordfører er svært opptatt av at det jobbes med å styrke samarbeidet i områdene fra Follo i nord til Gøteborg i sør.
- Vi i Østfold kalte vår forrige fylkesplan for "Grenseløse Østfold". Vi snakker da ikke kun om riksgrensen, men også om grenser og barrierer på vår side av riksgrensen, sier han.
Han mener det er viktig at ikke Østfold blir en blindtram i Norge, og at man mye å tjene på et nærest mulig samarbeide med svenske naboområder.
- Regionen Bohuslen Østfold har et så formidabelt potensiale at vi nærmest ikke greier å overskue det. Samarbeide over grensen er helt avgjørende, og det er mange felles saker vi kan utvikle til glede for hele regionen, og gjøre oss mer attraktive. Derfor er også Falkhedens innspill viktige for oss i Østfold, sier Ole Haabeth.