Hopp til innhold

Klare til å skryte av vei- og jernbanebygging

Trolig er E18 og jernbane i Moss verdt å skryte av.

Rådhusbrua i Moss
Foto: Shemsi Bunjaku / NRK

I dag forteller regjeringen hvem som har vunnet kampen om penger til vei og jernbane i Nasjonal Transportplan 2010-2019.

Klokka 11:30 er lokale medier innkalt til pressekonferanse i Spydeberg.

En av toppene i samferdselsdepartementet Erik Lahnstein fra Senterpartiet kommer. Det betyr høyst trolig gode nyheter for utbyggingen av E18 gjennom Indre Østfold.

Moss, Spydeberg, Fredrikstad

Stortingsrepresentantene fra de rødgrønne partiene i Østfold får også en travel dag. De skal være med på pressekonferansen i Spydeberg. I tillegg vil de møte media i Moss og i Fredrikstad.

Trolig betyr dette at utbygging av dobbeltspor gjennom Moss og utvidelse av innseilingen inn til Borg havn i Fredrikstad.

Les også:

På togtur med politikere

Tror på transportløft for Østfold

LO i Østfold krever mer samferdselsmidler

E18 og Østfoldbanen

Før nyheten springer kan Irene Johansen (Ap) i stortingets samferdselskomitè bare si hva hun mener må prioriteres:

- Det er uten tvil å få ferdigstilt stamvei E18 og jernbanen gjennom Østfold. Videre dobbeltsporutbygging gjennom Moss, det er det som er viktig å få igangsatt og videreført nå.

Les også:

- E18-penger kommer

- Jobber så fort vi kan med E18

Se video:

Video nsps_upload_2009_1_23_17_35_28_78.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Liten tro på de rødgrønne

Høyres stortingsrepresentant Martin Engeset tror derimot at østfoldingene bør skru ned forhåpningene til nasjonal transportplan.

I sitt ukebrev skriver han:

"Jeg tror det som kommer i morgen vil være følgende: Det sentrale østlandsområdet, der flertallet av Norges befolkning bor, vil få et løft på jernbaneinvesteringer. Nytt dobbeltspor Oslo – Ski vil bli fulgt opp, og det er i så fall bra.

Men det blir lite eller ingenting til nye veiinvesteringer, annet enn det som måtte bli resultatet av økt bompengefinansiering. Men de rødgrønne vil sikkert forsøke å skryte av det også.

Om jernbaneløsningen gjennom Moss er med er jeg svært usikker på. Jeg frykter at den utsettes på ubestemt tid og havner bak dobbeltsporet Oslo – Ski. Og E 18 gjennom Indre Østfold blir et av spenningsmomentene. Blir det fortsatt en klattvis utbygging og kommer det overhodet noen nye, friske penger av statlige bevilgninger. Jeg frykter det verste."