I dag forteller regjeringen hvem som har vunnet kampen om penger til vei og jernbane i Nasjonal Transportplan 2010-2019.
Klokka 11:30 er lokale medier innkalt til pressekonferanse i Spydeberg.
En av toppene i samferdselsdepartementet Erik Lahnstein fra Senterpartiet kommer. Det betyr høyst trolig gode nyheter for utbyggingen av E18 gjennom Indre Østfold.
Moss, Spydeberg, Fredrikstad
Stortingsrepresentantene fra de rødgrønne partiene i Østfold får også en travel dag. De skal være med på pressekonferansen i Spydeberg. I tillegg vil de møte media i Moss og i Fredrikstad.
Trolig betyr dette at utbygging av dobbeltspor gjennom Moss og utvidelse av innseilingen inn til Borg havn i Fredrikstad.
Les også:
E18 og Østfoldbanen
Før nyheten springer kan Irene Johansen (Ap) i stortingets samferdselskomitè bare si hva hun mener må prioriteres:
- Det er uten tvil å få ferdigstilt stamvei E18 og jernbanen gjennom Østfold. Videre dobbeltsporutbygging gjennom Moss, det er det som er viktig å få igangsatt og videreført nå.
Les også:
Se video:
Liten tro på de rødgrønne
Høyres stortingsrepresentant Martin Engeset tror derimot at østfoldingene bør skru ned forhåpningene til nasjonal transportplan.
I sitt ukebrev skriver han:
"Jeg tror det som kommer i morgen vil være følgende: Det sentrale østlandsområdet, der flertallet av Norges befolkning bor, vil få et løft på jernbaneinvesteringer. Nytt dobbeltspor Oslo – Ski vil bli fulgt opp, og det er i så fall bra.
Men det blir lite eller ingenting til nye veiinvesteringer, annet enn det som måtte bli resultatet av økt bompengefinansiering. Men de rødgrønne vil sikkert forsøke å skryte av det også.
Om jernbaneløsningen gjennom Moss er med er jeg svært usikker på. Jeg frykter at den utsettes på ubestemt tid og havner bak dobbeltsporet Oslo – Ski. Og E 18 gjennom Indre Østfold blir et av spenningsmomentene. Blir det fortsatt en klattvis utbygging og kommer det overhodet noen nye, friske penger av statlige bevilgninger. Jeg frykter det verste."