SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Fredag 7. april 2006 kl. 1800 avdukes minnesmerket etter Scandinavian Star ulykken.
- Åpnet for alle
- Etter avdukingen blir det en samling i Fanehallen på Akershus Festning. Markeringen er åpen for alle pårørende, overlevende passasjerer og besetning, deltakere i hjelpeapparatet fra tiden etter ulykken, støttegruppens kontakter i forskjellige sammenhenger, og alle andre som på forskjellige måter er berørt av katastrofen natt til 7. april 1990, skriver støttegruppen i en pressemelding.
Monumentet er utarbeidet av kunstneren Jon Torgersen på oppdrag fra Støttegruppen.
Støttegruppen har jobbet med å få opp et minnesmerke siden 1993. Diskusjonen har vært om hvor et slikt merke skulle plasseres.
- Da Oslo kommune, Oslo Havn KF og forsvaret aksepterte plassering ved kaien, nedenfor festningsmuren, ble prosjektet konkretisert, melder støttegruppen.
Skipet i brann ved kaia i Lysekil. Foto: Tor Arne Dalsnes / SCANPIX
Scandinavian Star-ulykken:
· Passasjerfergen Scandinavian Star forlot Palekaia i Oslo om kvelden den 6. april 1990. Skipet skulle til Fredrikshavn, men kom i brann litt over kl. 0200
· 158 omkomne ble hentet ut av skipet. Med person som omkom av skadene og tap av ufødt liv er antall omkomne også oppgitt til 159 eller 160
· Ulykken ble gransket av et skandinavisk granskningsutvalg ledet av høyesterettsdommer Tore Schei. Granskningsrapporten ble utgitt som NOU 1991: 1A: Scandinavian Star ulykken 7. april 1990
· I rettssaker i Danmark i 1992 og 1993 ble kapteinen og de to personene som ble antatt å være ansvarlige som reder og rederens direktør dømt til 6 måneders fengsel. Rederidirektøren flyttet til Spania og unndro seg soning fordi Spania avviste både utlevering og overtagelse av soningsansvaret
· Overlevende og pårørende organiserte seg i en Støttegruppe som ivaretok både intern informasjon, gjensidig støtte og felles forhandlinger om et samlet erstatningsoppgjør. Advokatgruppen ble ledet av advokatene Henning Øglænd og Espen Komnæs
· Den danske overlevende Mike Axdal er for tiden i sivil tvist med assuranceforeningen Skuld, fordi han mener tilbakeholdelse av korrekt informasjon om skipets eier- og ansvarsforhold hindret større erstatningsbeløp. Oslo Tingrett mener at det er grunn til å stille spørsmål ved om de rette ansvarlige for skipet er stilt til ansvar. Tingretten hevder at Mike burde saksøkt Skuld på et tidligere tidspunkt, selv om myndighetene i både Norge og Danmark fortsatt avviser at skipet hadde eiere og ansvarlige redere som ikke er stilt til ansvar. Saken er anket til lagmannsretten, og kommer opp høsten 2006
Følgende bidragsytere har gjort realiseringen av minnesmerket mulig:
· Akershus Fylkeskommune
· Asker Kommune
· Askim Kommune
· Borre Kommune
· Buskerud Fylkeskommune
· Bærum Kommune
· Drammen Kommune
· Eidsvoll Kommune
· Hole Kommune
· Lørenskog Kommune
· Nes Kommune
· Oslo Kommune
· Ringerike Kommune
· Rælingen Kommune
· Selje Kommune
· Sogn og Fjordane Fylkeskommune
· Sogndal Kommune
· Sør-Odal Kommune
· Vestfold Fylkeskommune
· Østfold Fylkeskommune
· Det Norske Maskinist forbund
· Norsk Styrmannsforening
· Norges Rederforbund
· Norsk Sjømannsforbund
· Norges Skipsførerforbund
· Regjeringen v/ Nærings- og handelsdepartementet