SE OGSÅ: |
ALT OM: |
NSB vil ikke at det skal brukes penger på en ny jernbanetunnel i Moss. Det slår NSB fast i en rapport.
Minimal tidsbesparelse
Direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i NSB, Arne Wam, mener togkundene ikke vil vinne noe på en slik tunnel.
- For jernbanen betyr det svært lite. Kjøretidsforbedringen er minimal i forhold til kostnadene. Derfor anser vi dette mer som et byutviklingsprosjekt, enn et jernbaneprosjekt, sier Wam.
- Dette er for bedriftene
Ordfører i Moss, Paul-Erik Krogsvold, har lenge kjempet for at Jernbaneverket skal prioritere mossetunnel foran dobbeltspor fra Haug til Onsøy.
- Dette er ikke et byutviklingsprosjekt. Dette er et prosjekt rettet inn mot de store tunge bedriftene som ligger langs jernbanelinja. Stortinget har sagt at tunnellen skal komme før utbyggingen Haug - Onsøy, og de føringene bør følges, sier Krogsvold.
Og en eventuell ny jernbanetunnel kommer til å koste omlag 750 millioner kroner.
Haabeth sier at også Fredrikstad kommune hadde håpet å få en bedre jernbaneløsning for reisende til og fra Fredrikstad.
Haabeth skuffet over NSB
Fredrikstad-ordfører Ole Haabeth sier det er svært uheldig at NSB sier nei til en ny mossetunnel.
- Mossetunnelen var en del av avtalen vi hadde med staten, så et avslag vil være et løftebrudd fra deres side, sier Haabeth.