Hopp til innhold

Til kamp mot diesel-vogntog

NHO vil få ned forurensingen på norske veier og skal få tungtransporten over på naturgass i nytt pilotprosjekt.

Lastebiler på E6

NHO vil ha flere vogntog over på miljøvennlig drivstoff.

Foto: Tomas Berger/NRK

Et pilotprosjekt skal få tungtransporten bort fra miljøverstingen diesel og over på naturgass for å fjerne forurensing på norske veier.

– På kort sikt

Regiondirektør i Næringslivets Hovedorganisasjon, Espen N. Evensen, håper Østfold kan bli et knutepunkt for miljøvennlig tungtransport fra Oslo til Malmø.

– Flytende gass er både i USA og EU pekt ut som det eneste alternativ på kort sikt til diesel i tungtransport. Østfold og E6 er preget av stor andel tungtransport på veiene, og E6 er hovedforsyningslinjen på vei inn til Norge, forklarer han.

Tungtransporten gjennom østfold skal bytte ut diesel med metangass dersom NHO får det som de vil. Et forprosjekt skal sjekke mulighetene for at tungtransporten skal kunne kjøre fra Malmø til Osloregionen på naturgass.

NHO, Volvo og Østfold fylkeskommune skal undersøke om vogntogene kan gå på metangass istedet for diesel gjennom Østfold.

I fjor hadde Østfoldveiene den største økningen på tungtransport i hele landet på nesten fire prosent ifølge Veitrafikkindeksen.

Nå jobber NHO Østfold, NHO logistikk og transport, Østfold fylkeskommune og Volvo for å få flere lastebiler over på naturgass.

Pilotprosjektet skal kartlegge mulighetene for en fyllestasjon langs E6 og rekruttere ti kjøretøy til testing.

– Målet er å gjøre oss erfaringer med ti vogntog, forklarer han.

Vogntogene skal kjøre på strekningen Oslo-Malmø på naturgass for å se hvilke erfaringer de gjør seg.

– Dette er en måte for næringslivet å vise at vi tar miljøhensyn og ansvar.

Næringslivet på gli

Det er søkt om penger fra Transnova til pilotprosjektet og regiondirektøren håper at bransjen vil se at det er penger å spare på å kjøre miljøvennlig.

Han får støtte av Fredrik Hellstrøm, direktør ved Frevar, som har satset stort på biogass. Han mener næringslivet har fått opp øynene.

Hellstrøm sier næringslivets vilje til å satse naturvennlig og utbyggingen av infrastruktur, gjør at han ser at næringslivet er på god vei.

Han tror at klimakvoter og lokkemidler fra statens side vil gjøre at bransjen også vil tjene på å kjøre miljøvennlig.