Forslaget til rådmennene ble lagt frem på en pressekonferanse i Sarpsborg i formiddag.
Der foreslår rådmennene i Sarpsborg, Fredrikstad og fylkeskommunen 23 nye bomstasjoner i Nedre Glomma.
Samtidig ønsker de at det skal koste 32 kroner for personbiler, og 80 kroner for tunge kjøretøyer å passere i rushtiden.
– En ting er hva vi må betale. Men det viktigste er at det blir bedre fremkommelighet. Vi skal unngå kø, vi skal ha bedre kollektivløsninger og flere gang- og sykkelstier. Det viktigste er at folk får noe igjen for pengene, og at Nedre Glomma blir en konkurransedyktig region, sier rådmann i Sarpsborg, Unni Skaar, til NRK.
I forslaget regner man rushtiden som fra 07.00 til 09.00 samt fra 15.00 til 17.00 mandag til fredag (unntatt offentlige fri- og helligdager).
Les også:
Enveisinnkreving og rabatt
For å passere bomstasjonene utenom rushtiden vil det koste 23 kroner for personbiler og 58 kroner for tunge kjøretøyer.
– Det vil være en enveisinnkreving. Det betyr at man bare betaler til eller fra arbeid, eller til eller fra når man kjører gjennom Sarpsborg og Fredrikstad, sier Skaar.
– I tillegg vil det være en rabattordning på 20 prosent for de som reiser mye, og et makstak på 70 passeringer i måneden.
Rådmennene anbefaler ulike tidspunkt for oppstart av bompengeinnkrevingen i de to byene. Første prosjekt ut er rv 110 Simo - Ørebekk i Fredrikstad, med oppstart av innkreving i 2017.
I Sarpsborg er det bompengeutløsende prosjektet fv 109 Torsbekkdalen - Tindlund med oppstart i 2019. Det forutsettes 15 års innkreving i alle bomstasjonene.
Se plasseringen av bomstasjonene (teksten fortsetter under kartet):
Tror at bompenger blir akseptert
Det blir nå opp til bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg og fylkestinget å vedta bypakken. Det føler rådmannen i Sarpsborg seg trygg på at de vil gjøre.
– Vi forventer at det er stor enighet om å ha et transportløft. Nedre Glomma er så tungt belastet med kø og med fremkommelighetsproblemer, og jeg tror at folk vil ha en bedring. Jeg tror at dette er helt nødvendig i Nedre Glomma, sier hun.
Hun tror også at folk flest vil akseptere å måtte betale bompenger, når de vet at de får noe igjen for det - i form av bedre veier og bedre kollektivtilbud.
– Jeg tror at det etter hvert har blitt akseptert at det er behov for å gjøre noe. Vi trenger bedre kollektivløsninger og vi trenger bedre gang- og sykkelveier. Jeg tror at dette blir akseptert, og at folk synes dette er viktig selv om det koster noe.
Les også: