Hopp til innhold

Kan koste 32 kroner i rushtiden

I dag la rådmennene i Sarpsborg, Fredrikstad og Østfold fylkeskommune frem forslaget til bypakke i Nedre Glomma-regionen.

Unni Skaar

Rådmennene i Sarpsborg, Fredrikstad og Østfold fylkeskommune la i dag frem sitt forslag til bypakke.

Foto: Shemsi Bunjaku/NRK

Unni Skaar

Rådmann i Sarpsborg, Unni Skaar.

Foto: Shemsi Bunjaku/NRK

Forslaget til rådmennene ble lagt frem på en pressekonferanse i Sarpsborg i formiddag.

Der foreslår rådmennene i Sarpsborg, Fredrikstad og fylkeskommunen 23 nye bomstasjoner i Nedre Glomma.

Samtidig ønsker de at det skal koste 32 kroner for personbiler, og 80 kroner for tunge kjøretøyer å passere i rushtiden.

– En ting er hva vi må betale. Men det viktigste er at det blir bedre fremkommelighet. Vi skal unngå kø, vi skal ha bedre kollektivløsninger og flere gang- og sykkelstier. Det viktigste er at folk får noe igjen for pengene, og at Nedre Glomma blir en konkurransedyktig region, sier rådmann i Sarpsborg, Unni Skaar, til NRK.

I forslaget regner man rushtiden som fra 07.00 til 09.00 samt fra 15.00 til 17.00 mandag til fredag (unntatt offentlige fri- og helligdager).

Les også:

Enveisinnkreving og rabatt

For å passere bomstasjonene utenom rushtiden vil det koste 23 kroner for personbiler og 58 kroner for tunge kjøretøyer.

– Det vil være en enveisinnkreving. Det betyr at man bare betaler til eller fra arbeid, eller til eller fra når man kjører gjennom Sarpsborg og Fredrikstad, sier Skaar.

– I tillegg vil det være en rabattordning på 20 prosent for de som reiser mye, og et makstak på 70 passeringer i måneden.

Rådmennene anbefaler ulike tidspunkt for oppstart av bompengeinnkrevingen i de to byene. Første prosjekt ut er rv 110 Simo - Ørebekk i Fredrikstad, med oppstart av innkreving i 2017.

I Sarpsborg er det bompengeutløsende prosjektet fv 109 Torsbekkdalen - Tindlund med oppstart i 2019. Det forutsettes 15 års innkreving i alle bomstasjonene.

Se plasseringen av bomstasjonene (teksten fortsetter under kartet):

Plassering av bomstasjoner

De røde bomstasjonene i Fredrikstad settes i drift i 2017. De blå stasjonene i Sarpsborg og Fredrikstad settes i gang i 2019.

Tror at bompenger blir akseptert

Det blir nå opp til bystyrene i Fredrikstad og Sarpsborg og fylkestinget å vedta bypakken. Det føler rådmannen i Sarpsborg seg trygg på at de vil gjøre.

– Vi forventer at det er stor enighet om å ha et transportløft. Nedre Glomma er så tungt belastet med kø og med fremkommelighetsproblemer, og jeg tror at folk vil ha en bedring. Jeg tror at dette er helt nødvendig i Nedre Glomma, sier hun.

Hun tror også at folk flest vil akseptere å måtte betale bompenger, når de vet at de får noe igjen for det - i form av bedre veier og bedre kollektivtilbud.

– Jeg tror at det etter hvert har blitt akseptert at det er behov for å gjøre noe. Vi trenger bedre kollektivløsninger og vi trenger bedre gang- og sykkelveier. Jeg tror at dette blir akseptert, og at folk synes dette er viktig selv om det koster noe.

Les også:

Veiprosjekter i Nedre Glomma

Prosjekt

Utbyggings-tidspunkt

Kostnad mill.kr

Tiltak gående og syklende i Fredrikstad

2015-2028

530

Tiltak gående og syklende i Sarpsborg

2015-2028

350

Tilskudd til drift av kollektivtrafikken

2017-2033

450

Tiltak kollektivtrafikk (mindre infrastrukturtiltak)

2017-2033

300

Rv 110 Ørebekk-Simo

2015-2016

452

Fv 109 Borg Storsenter-X arm fv 109 i Torsbekkdalen, inkl. Alvim bru

2016-2018

100

Nordre tangent, inkl. utvikling av gatenettet ved Torvbyen/Grønli

2016-2017

100

Fv 109 Alvim renseanlegg-Borg Storsenter

2017-2018

200

Fv 109 Fredheimveien-Alvim renseanlegg

2017-2018

350

Fv 109 Råbekken-Hatteveien

2017-2019

550

Rv 110 St. Croix-Østsiden

2019-2020

350

Fv 118 Ny bru over Glomma i Sarpsborg+2 sambruks-/kollektivfelt til Dondern

2019-2020

650

Forbindelse fv 109 ved Alvim renseanlegg-Gamle Greåkervei

2020-2021

100

Forbindelse Vingulmorkveien-fv 109 i Torsbekkdalen

2020-2021

100

Fv 109 Hatteveien-Rolvsøysund

2020-2021

450

Fv 109 Rolvsøysund-Fredheimveien

2020-2021

550

Rv 110 Grønli-St. Croix

2021-2022

330

Rv 110 Simo-Grønli

2022-2023

350

Ny bru over Glomma i Fredrikstad

2022-2024

800

Rv 111 øst for Hafslund

2024-2026

250

Rv 111 Østsiden-Moum (NB! En del av prosjektet er ikke finansiert)

2024-2026

538

Totalt:

 

7 850

Ekspander/minimer faktaboks