– Konkurransen på verdensmarkedet er beintøff, og skal norske eksportbedrifter hevde seg må de tilby de smarteste og mest brukervennlige løsningene. Her spiller design en svært viktig rolle, sier næringsminister Trond Giske.
Det gjorde bedriften Loyds Industri fra Sarpsborg da de grep sjansen til å lage en postbil som skal bidra til lavere kostnader, større effektivitet og mindre utslipp.
Selskapet, som tidligere kun hadde erfaring fra å innrede biler, kom opp med postbilen «Loyds Paxter». Den sørget for at selskapet vant en stor anbudskonkurranse med Posten.
Totalt skal de levere flere hundre slike biler over en periode på noen år.
– Det er litt mer enn vi kunne drømme om når vi tenkte på dette for to år siden. Nå er det blitt virkelighet, det er veldig spennende, sier Eirik Lier, markedssjef for Loyds Industri i Norge til NRK.
Vekker internasjonal interesse
De seks første bilene skal settes inn på postruter i Kristiansand, Stavanger, Mandal og Lillehammer. Kontrakten med Posten Norge har også åpnet dører inn på det internasjonale postmarkedet.
– Nå ser det endelig ut som vi kanskje kan klare å skyte gullfuglen. Vi har lett etter et nytt produkt som kanskje kan ha et internasjonalt potensial. Her har vi fått til et produkt som virkelig ser ut til å gripe inn i totalkostnaden ved postdistribusjon, sier Lasse A. Hansen, administrerende direktør i Loyds Industri.
– Vi kvalifisert for å delta i en anbudskonkurranse i Frankrike. Vi merker også stor interesse i Sverige, Danmark, Finland, Østerrike og flere andre land, sier Eirik Lier, markedssjef for Loyds Industri i Norge.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
- SE VIDEO:
Har tatt flere viktige hensyn
Designerne i Loyds fulgte norske postbud på jobb i all slags vær og vind. Observasjoner ned på detaljnivå ble systematisert Deretter begynte arbeidet med å lage en prototype av postmopeden.
Postbilen er nominert til en hederspris for god design i 2013. Eker Design fra Fredrikstad ble hentet inn for å hjelpe til med modellering og ferdigutvikling av karosseridelene.
Designer og gründer Bård Eker mener dette viser at det er mulig for norske bedrifter å hevde seg i et beintøft verdensmarked.
– Vi har lenge slitt med uttrykket om at det ikke går an å produsere i Norge i det hele tatt. Dette er et eksempel på det motsatte, sier han til NRK.
Ifølge selskapet har de tatt viktige designhensyn som sittestilling, av- og påstigning, lastekapasitet og brukervennlighet. Designerne bygde også tak over mopeden for å holde posten tørr.