– Hovedstrategien er å legge til rette for at bussen skal bli et attraktivt alternativ, fremfor å kjøre bil, sier leder av samferdselskomiteen i Østfold, Olav Moe.
Fylkeskommunen mener et bedre busstilbud må kompensere for den nye bomringen i Nedre Glomma. Flere avganger og billigere billetter blir nå vurdert. Vi må gi noe tilbake, sier Moe.
– Det viser seg i undersøkelser at brukerne faktisk ikke er så opptatte av pris - så lenge de har et godt og forutsigbart tilbud. Godt rutenett og punktlighet er det som avgjør om man velger buss eller ikke, sier han.
- Les også:
Mer buss - mindre bil
Hvis fylket skal få den halve milliarden de har søkt om fra belønningsordningen, som premierer byer som satser på miljøet, må de legge en slagplan for busstilbudet.
Ordførerne i Fredrikstad og Sarpsborg har blitt enige om et forslag til plassing av bomring i Nedre Glomma.
Men det hjelper ikke å kreve inn penger via bomring, hvis man ikke er på tilbudssiden i tillegg, tror Moe.
– For å øke fremkommeligheten for buss må man redusere antall biler, for bussen står i samme kø. Derfor er det nær sammenheng mellom attraktive busstilbud, i form av hyppighet og punktlighet, ogs det å begrense bilbruken. Vi må se alt dette i sammenheng for å gjøre kollektiv transport mer attraktivt.
- Les også:
Bypakka i Nedre Glomma
Den planlagte bypakka skal danne grunnlag for et framtidsrettet transportsystem i et Nedre Glomma i vekst. Transportsystemet skal bidra til en attraktiv og konkurransedyktig region, ikke være et hinder for videre utvikling.
Bypakka innebærer en omfattende utbygging av veisystemet i Nedre Glomma. Samtidig er målet å begrense bruken av privatbil og få innbyggerne til å velge andre transportformer.
Derfor satses det stort på utbygging av kollektivfelt og sambruksfelt, generell styrking av kollektivtilbudet og bedre tilrettelegging for gående og syklende. Bypakka omtales således som en transportpakke, ikke en ren veipakke.
I konseptvalgutredningen for transportsystemet i Nedre Glomma beskrives et finansieringsbehov på nærmere 10 milliarder kroner for hele bypakka.
Finansieringskilden for de prosjektene som skal realiseres vil i hovedsak være bompenger.
- Les også: Enige om bomløsning