Hopp til innhold

Forsvaret er tilbakeholdne

Forsvaret vil ikke gå ut med bilder av ulykkesbåten, og er forsiktige med informasjon. En amerikaner omkom da han havnet i vannet utenfor Holmestrand.

Båtulykke i Holmestrand

En omkom etter båtulykken utenfor Holmestrand.

Foto: Peder Gjersøe

Til sammen var det ti personer i speedbåten da Forsvaret skulle demonstrere den utenfor Holmestrand. Seks av dem havnet i vannet.

Alle ble raskt plukket opp igjen, men en av dem, en sivil person av amerikansk statsborgerskap, hadde omkommet. Han var i Norge i forbindelse med et samarbeid om de nye speedbåtene med Forsvarets logistikkorganisasjon.

De øvrige fem som havnet i vannet er i alderen 31 til 44 år. De ble sendt til sykehuset i Tønsberg. Sykehuset opplyste tidlig torsdag morgen at alle pådro seg lette skader i ulykken, og at de var blitt utskrevet fra sykehuset igjen.

Granskes

I dag starter Forsvaret arbeidet med å undersøke hva som skjedde.

Forsvaret har satt ned en gruppe som skal granske hendelsen, sier oberstløytnant Bent-Ivan Myhre, som er talsperson for forsvarssjefen.

- Det første vi gjør er å skaffe et helhetsbilde av hva som har skjedd. Så går vi ytterligere inn i detaljer for å finne ut hva som gikk galt, hva som kunne blitt gjort bedre og hva som kan gjøres for at slike situasjoner ikke skal skje igjen, sier Myhre.

Menneskesvikt?

Forsvaret er foreløpig svært restriktive når det gjelder informasjon og bilder.

- På hvilken måte vil dere undersøke båten som var med i ulykken?

- Normalt i en granskningskommisjon ser man på materiellet, om det er feil med dette. Men først av alt intervjuer man det personellet som har vært involvert. Vi forsøker om å finne ut om det er menneskesvikt eller materiell svikt. Eventuelt kan det være en kombinasjon, forteller oberstløytnanten.

Inne til test

Ulykken skjedde i forbindelse med testing av båt og utstyr som Forsvaret vurderer å kjøpe.

- Det er også grunnen til at de ikke har frigitt bilder etter ulykken. Det var en del nytt utstyr ombord. Bildene kan si veldig mye, derfor er vi foreløpig restriktive til å gå ut med bilder, sier Myhre.

Etterforsker

I tillegg til Forsvarets undersøkelser etterforsker også politiet ulykken.

Politiet startet taktisk og teknisk etterforskning av ulykken utenfor Langøya ved Holmestrand i går.

Politistasjonssjef ved Horten politistasjon, Bent Bjune, sier politiet vil undersøke ulykken uavhening av forsvarets gransking.

Sikrest i verden

Forsvaret har to RIB-er med i den internasjonale operasjonene mot sjørøvervirksomheten i Adenbukta. Båten som havarerte onsdag var inne til test for de norske spesialstyrkene.

Denne typen båt skal være en av verdens beste og sikreste, skriver VG Nett.

- Dette er per definisjon en veldig god sjøbåt som kan kjøre veldig fort. Men møter man en bølge feil i 40-45 knop, eller tar en krapp sving i denne farten, er det voldsomme krefter som settes i gang. Man kan få en vektforflytting som igjen kan føre til en ubalanse i båten, sier Frode Pedersen i batliv.com til VG Nett.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.