Eiris er lastebilsjåfør og kjørte bak bilen som begynte å brenne inne i tunnelen søndag formiddag.
Tunnelen var stengt en periode etter brannen, og ingen personer ble skadd. Likevel opplevdes tunnelbrannen som dramatisk.
– Jeg kom ut på E18 og kom bak en Saab. Jeg så det gnistret bak i bilen hans. Han stoppet opp for å se hva det var, og da begynte det å ryke mer og mer. Plutselig var det full fyr i bilen, forteller Eiris til NRK.no.
Prøvde å slukke
Eiris løp for å hente et brannslukkingsapparat, og prøvde å slukke brannen.
– Det var ikke mulig å slukke, så da ringte jeg brannvesenet.
Deretter stoppet han andre bilister som var på vei inn i tunnelen.
– Jeg vinket dem tilbake, så de ikke skulle kjøre inn i tunnelen, sier Eiris.
Artikkelen fortsetter under bildet.
Slik så bilen ut etter brannen i Kjørholttunnelen på E18.
Foto: Anne Lognvik / NRK– Avverget en større ulykke
Vakthavende brannsjef i Porsgrunn, Jon Erik Bergendahl er helt klar på at Stian Eiris avverget det som kunne ha blitt en større ulykke på E18.
– Han forhindret at flere bilister ble involvert i denne brannen. Da han tok ut slukkeapparatet fra tunnelen, gjorde det at vi fikk umiddelbar beskjed om hvor det brant, sier han til NRK.no.
Vakthavende brannsjef i Porsgrunn, Jon Erik Bergendahl, er svært glad for at Stian Eiris forhindret en større ulykke på E18 i Bamble.
Foto: Kristin Rivrud Møller / NRKI brannslukkingsapparatene som Statens Vegvesen har plassert ut i tunnelene finnes det to sensorer som gir beskjed med eksakt stedsangivelse hvor apparatet er hektet av. Sensorene gir beskjed dersom noen åpner skapet, og dersom noen tar apparatet ut.
– Mange av oss ville nok ikke gjort det samme som Stian Eiris gjorde, for vi vet jo at bilbranner kan være skumle. Hva tenker du om det?
– Det blir jo enda verre enn i en husbrann. Folk må derfor alltid vurdere hva man bør gjøre i hvert enkelt tilfelle, sier Bergendahl.