Hopp til innhold

Priskrig på vrakpant

Som ett ledd i markedsføringen har selskapet Ragn Sells betalt ut 2000 kroner for vrakpant på bil. Det får andre og mindre pengesterke aktører til å reagere. De føler at Ragn Sells prøver å prise dem ut av markedet for å vokse seg ennå større.

Bilvrak

Nå er det høytid for å vrake bilen.

Foto: Christer Karlsen / NRK

– Dette er som å sloss mot Mike Tyson, sukker Ahmed Araz.

Tyrkeren har i 30 år drevet bilopphuggeri i Grenland. Han fortviler over konkurrenten Ragn Sells, tidligere Norsk Renovasjon AS, som lokker med 2000 kroner i vrakpant over hele landet.

Og det er nettopp i disse dager at Araz merker at kundene blir færre. Nå er det nemlig ”høytid” for å vrake bilene sine for å unngå å betale årsavift på bilen.

– Det er færre enn halvparten av bilene i kø her enn det var tidligere. Og jeg har ikke råd til å betale mer enn 1500 kroner i vrakpant, konstaterer han.

Araz opplever at kunder ringer for å sjekke prisen på vrakpant, og at de takker nei når de får høre at de kan få 500 kroner mer litt lengre nede i gata, hos konkurrent Ragn Sells AS.

Markedsgimmick

Ahmet Araz

Ahmet Araz synes at å konkurrere om bilvrak er som å bokse mot Mike Tyson.

Foto: Christer Karlsen / NRK

Ragn Sells AS, ved regionssjef Morten Hellerud Jansen, sier til NRK.no at prisen er satt for å vise potensielle kunder at de driver med nettopp vrakpant

– Dette er en ren markedsgimmick, forklarer Hellerud Jansen. Vi har hatt god respons, ja faktisk langt over forventet.

– Dere er ikke den slemme gutten i klassen som priser andre ut av markedet?

– Nei, dette er ren forretningsmessig synliggjøring, beskriver regionssjefen

Ragn-Sells har godkjente mottak for kasserte personbiler i Østfold og Telemark, og snart i Vestfold

Får ikke gjort noe

– Vi har fått noen henvendelser fra våre kunder, og har stor forståelse for problemet, forteller styreleder Tor Alm i Norges Biloppsamleres Forening (NBF) til NRK.no.

Men NBF har ikke myndighet til å sette ett pristak på vrakpant, fordi det er myndighetene som bestemmer dette.

– Men dette blir ett tema på vårt neste styremøte i begynnelsen av april, avslutter Alm ved NBF