– Dette er som å sloss mot Mike Tyson, sukker Ahmed Araz.
Tyrkeren har i 30 år drevet bilopphuggeri i Grenland. Han fortviler over konkurrenten Ragn Sells, tidligere Norsk Renovasjon AS, som lokker med 2000 kroner i vrakpant over hele landet.
Og det er nettopp i disse dager at Araz merker at kundene blir færre. Nå er det nemlig ”høytid” for å vrake bilene sine for å unngå å betale årsavift på bilen.
– Det er færre enn halvparten av bilene i kø her enn det var tidligere. Og jeg har ikke råd til å betale mer enn 1500 kroner i vrakpant, konstaterer han.
Araz opplever at kunder ringer for å sjekke prisen på vrakpant, og at de takker nei når de får høre at de kan få 500 kroner mer litt lengre nede i gata, hos konkurrent Ragn Sells AS.
Markedsgimmick
Ragn Sells AS, ved regionssjef Morten Hellerud Jansen, sier til NRK.no at prisen er satt for å vise potensielle kunder at de driver med nettopp vrakpant
– Dette er en ren markedsgimmick, forklarer Hellerud Jansen. Vi har hatt god respons, ja faktisk langt over forventet.
– Dere er ikke den slemme gutten i klassen som priser andre ut av markedet?
– Nei, dette er ren forretningsmessig synliggjøring, beskriver regionssjefen
Ragn-Sells har godkjente mottak for kasserte personbiler i Østfold og Telemark, og snart i Vestfold
Får ikke gjort noe
– Vi har fått noen henvendelser fra våre kunder, og har stor forståelse for problemet, forteller styreleder Tor Alm i Norges Biloppsamleres Forening (NBF) til NRK.no.
Men NBF har ikke myndighet til å sette ett pristak på vrakpant, fordi det er myndighetene som bestemmer dette.
– Men dette blir ett tema på vårt neste styremøte i begynnelsen av april, avslutter Alm ved NBF