Hopp til innhold

UP's usynlige fartsmaskin

Onkel Politi ser deg.

UP

Motorsykkelen er utstyrt med vanlig politiutstyr hvor gjennomsnittsfartsmåler, midt på styret, er et sentralt verkøy.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Høye hastigheter og annen uforsvarlig adferd i trafikken skjer i mindre grad når det er politi i nærheten. Men, politiet har en metode å overvåke slike trafikkanter på også, til stor forskrekkelse for mange.

Fartsmaskin

UP-patrulje 542 med Kjetil Midtkandal er en fartsmaskin av en sivil motorsykkel. De er nærmest usynlig. Riktig nok er det ikke vanskelig å se at Kjetil kommer kjørende, han er lik de fleste andre motorsyklister på veien. Derfor er han nesten helt usynlig, med noen få unntak. Sykkelen har det vanlige utstyret politiet bruker, blålys, sirene, gjennomsnittsfartsmåler og radiosamband.

Som politimann på jobb har Kjetil Midtkandal anledning til å bryte visse trafikkregler og ikke minst hastighetsbestemmelser.

Kjetil Midtkandal

UP-patrujlje 542 er Kjetil Midtkandal.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

"Luker ut toppene"

Den erfarne politimannen på den sivile sykkelen forteller at hans oppgave er å "luke ut toppene", det vil si de trafikkantene som holder svært høye hastigheter eller på annen måte kjører ekstra uforsvarlig. Det betyr at han må forfølge biler og motorsykler over en lengre distanse for å måle gjennomsnittshastighet eller observere annen adferd. Da går det ofte fort - veldig fort.

- Jeg må nok daglig kjøre i hastigheter i den øvre delen av skalaen for det som er mulig, sier Midtkandal.

I 185 km/t i 70-sone

Som et eksempel forteller han om en overtredelse på en vei i Vestfold nylig hvor en mann på motorsykkel med passasjer bakpå ble målt til 185 km i timen i gjennomsnittshastighet i en 70-sone. Det betyr at motorsykkelen har kjørt enda fortere. For å få målt den og senere stoppet den måtte han kjøre utrolig fort. Midtkandal legger til at det ikke var bebyggelse i den nevnte 60-sonen. Den saken er ennå ikke avgjort og kommer trolig opp i retten om en tid.

- Dette er noe av det verste jeg har opplevd i Vestfold i år, sier Kjetil Midtkandal.

UP

Patrulje 542 med Kjetil Midtkandal overrasker mange langs veien. Utrykningspolitiet ønsker ikke å offentliggjøre den sivile sykkelens identitet, men her er den avbildet under overvåking på E 18 i Vestfold.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Spesialutdannet

Midtkandal har lang erfaring i politiets motorsykkeltjeneste. Han er spesialutdannet på MC og har i flere år tjenestegjort i motorsykkelkorpset i Oslo. Som MC fører i politiet må han også regelmessig holde seg oppdatert gjennom kurs og trening.

- Det er krefter nok i sykkelen til å innhente de fleste. Det som ikke er mulig å stanse med fart, blir vanligvis innhentet takket være våre tekniske kjøreferdigheter, sier den sindige politimannen.

Sikkerhet

Midtkandal forteller at han selvsagt setter egen og andres sikkerhet fremst. Det betyr at han ikke for enhver pris fullfører en forfølgelse eller i det hele tatt påbegynner en. Det er uaktuelt å stresse opp en situasjon, sier han.

Overrasket

De fleste som blir innhentet og stoppet av UP 542 blir veldig overrasket. Mange er ekstra oppmerksomme på biler som kan være, eller også er, sivile politibiler. UP 542 er lite som minner om politi.

Kjetil Midtkandal forteller at han blant annet satt en halv time og snakket med en motorsykkelentusiast uten at mannen oppdaget at det var en politimann med politimotorsykkel han snakket med.

En bilist vi snakket med da han ble tatt på E18 i Nordre Vestfold nylig hadde følgende umiddelbare kommentar.

- Jeg er imponert.