23.10.2014

NSBs «Flirt» i trafikk fra i dag

NSB Flirt (Foto: Camilla H. Wernersen/NRK)

NSBs «Flirt» blir omsider satt i trafikk på Vestfoldbanen i dag, 2. mai.

Foto: Camilla H. Wernersen/NRK

I dag klokka 14.00 blir NSB sitt nye «Flirt»-tog satt i drift på strekningen Oslo–Skien.

Den opprinnelige oppstarten var planlagt 29. februar, men da et av togene sporet av ved Holmestrand under testkjøring ble det hele utsatt på ubestemt tid.

Nå har Statens jernbanetilsyn godkjent togene, og gitt grønt lys for ordinær drift.

Den opprinnelige planen var altså å sette togene i drift 29. februar. Deretter ble 30. april utpekt som dato, før 7. mai ble valgt som ny dato. I dag, 2. mai, får passasjerer på Vestfoldbanen ta i bruk togene for aller første gang.

Toget settes inn på hele ruten mellom Skien og Lillehammer på et senere tidspunkt.

Togavsporing Vestfoldbanen (Foto: Jan Gulliksen/NRK)

Slik så et av Flirt-togene ut etter avsporingen 15. februar.

Foto: Jan Gulliksen/NRK

NSBs største investering

18. august 2008 besluttet styret i NSB å bestille 50 nye togsett av typen Flirt fra Stadler Rail til en totalkostnad på 4 milliarder kroner, noe som gjorde bestillingen til den største investeringen i NSBs historie.

NSBs Flirt-tog

  • NSB har bestilt 50 nye togsett fra den sveitsiske leverandøren Stadler. I tillegg har selskapet opsjon på ytterligere 100 togsett.
  • Togene har fått navnet Flirt, og leveransene skal skje i tiden fram til 2013.
  • Togsettene skal brukes på både lokal- og regionstrekninger. De har en maksimalhastighet på 200 kilometer i timen.
  • Det var et tog av denne typen som sporet av under testkjøring på Vestfoldbanen 15. februar.
  • Kilde: NTB

I første omgang er det bestilt 50 tog, med en ytterligere opsjon på 100 togsett.

Dette skriver NSB selv i pressemeldingen:

«Onsdag 2. mai kjøres første ordinære avgang med nytt NSB-tog (Type 74) fra Oslo til Skien med kunder om bord. Avgangen starter på Oslo S klokken 14.11 og ankommer Skien klokken 17. 05.»

– Spennende, men trangt

Ole Simen Kristiansen er pendler og kjørte med toget fra Skøyen til Tønsberg i dag. Han syns det er spennende med et nytt tog, men mener det var litt trangt.

– Jeg samboeren min fant en plass til to stykker og ville jobbe litt på pc-en, men det var fryktelig trangt. Valget er en komfortplass, men det koster mye, men vi får prøve å se positivt på det og gjøre så godt vi kan, sier han.

– De gamle togene var best for oss som gjør noe mer på toget enn å sitte og se ut av vinduet, fortsetter han.

– Toget er friskmeldt

Leder Tom Ingulstad for NSB Persontog sier at det blir flere og flere kunder og at det er et poeng å få sitteplass til flest mulig.

– Kollektivtrafikk er en avveining mellom komfort og hvor mange en får plass til, sier han.

Ingulstad mener at den første turen var en begynnelse på en ny tid for togtilbudet på Vestfoldbanen.

– Var du nervøs i dag med tanke på togulykken tidligere i år?

– Ikke sikkerhetsmessig, for ulykken skjedde under prøvekjøring og det er helt andre omstendigheter. Toget er friskmeldt. Tog er det sikreste langbaserte fremkomstmiddelet og det kommer det fortsatt til å være, sier han.

NSB Flirt (Foto: Odd Vegard Kandal/NRK)

NSBs Flirt, her i Norge for første gang.

Foto: Odd Vegard Kandal/NRK