– Det vanligste er at prisen som står på en vare i butikken ikke stemmer med det du betaler i kassen. Det skjer nesten ukentlig, men det er ikke bestandig så store beløp det er snakk om, sier Steinar Skjetne.
4 bokser ble til 45
Men det kan være større summer å spare på å sjekke lappen man får når man har vært i butikken.
Til Namdalsavisa forteller Skjetne om en episode der fire makrellbokser ble tastet inn som 45 bokser. Og ved å sjekke kassalappen fikk han tilbake 680 kroner.
Han har også opplevd at betjeningen i kassen ikke var klar over varer som var på tilbud.
Og under et kjøp på en bensinstasjon ble summen i kassa dobbelt så stor som han hadde ventet.
– Det som hadde skjedd var at de hadde glemt å nulle ut det kunden foran hadde handlet for, sier den bevisste forbrukeren.
Ulike priser på samme vare
En undersøkelse Forbrukerombudet gjorde i Oslo og Trondheim viste at 15 prosent av varene ikke hadde samme pris i kassen som i butikkhylla.
I alt ble 23 butikker besøkt, og resultatet førte til en oppfordring til folk om å sjekke kassalappen.
Steinar Skjetne har sjekket kassalappene sine siden i sommer og anslår at han allerede har spart over 1 000 kroner.
– Det skal ikke skje feil
Butikksjef Roar Birkeland i Coop Mega på Brekstad sier at det ikke skal være forskjell på prisen på hyllekanten og i kassa.
– Det kan oppstå avvik, men i utgangspunktet skal det ikke skje, sier Birkeland.
Også han oppfordrer kundene til å sjekke handlelappen.
– Selvfølgelig, kunden får kvitteringen i tilfelle det skulle være avvik så det oppfordrer vi dem til å gjøre, sier Birkeland.
Hvis en kunde i hans butikk finner ulike priser på en vare får vedkommende alltid handle til den laveste prisen.
– Jeg håper at andre også sjekker kassalappen sin, sier Steinar Skjetne i Namsos.