Hopp til innhold

Selger Sunnmørs-alper i Verdal

Ferdighusfirmaet Boligpartner markedsfører nye eneboliger i Trøndelag med Sunnmørs-alper i bakgrunnen.

Bolig i Vuku

Slik ser annonsen fra Boligpartner ut. Her er den manipulerte utsikten mot øst.

Foto: Salgannonse Boligpartner

Ferdighuset er til salgs i Vuku i Verdal. Fjella er illustrasjoner uten mye samsvar med virkeligheten.

Markedsdirektør i Boligpartner, Gunn Furulund Haugen, sier firmaet aldri greier å ta hensyn til at omgivelsene skal stemme eksakt med den lokale geografien. Dette som følge av at firmaet selger boliger over hele landet. De legger kun inn omgivelser som generelle illustrasjoner i salgsannonsene.

– Dette vil ikke alltid være i samsvar med omgivelsene lokalt, sier Furulund Haugen.

Må stemme med virkeligheten

Forbrukermyndighetene er kritisk til denne formen for markedsføring.

– Forbrukerrådet er opptatt av at bransjenormen for markedsføring må følges, og at et prospekt må framstå som en mest mulig objektiv sannhet, sier fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen til NRK Trøndelag.

Også lederen i Forbrukerrådet i Trøndelag er kritisk til boligprospekter som lover mye mer enn de kan holde.

– For Forbrukerrådet er det grunnleggende prinsippet at man skal si sannheten om det man markedsfører. Slik at kunden vet hva hun får. Da fjerner man mye av grunnlaget for misnøye og tvister i etterkant. Det sier forbrukerleder i Trøndelag, Roger Helde, til NRK Trøndelag.

Verdalslandskap med slake åser i horisonten
Foto: Salgannonse Boligpartner

Fjerna nabobebyggelse

Det var lokalavisa Verdalingen som i forrige uke skrev at det var oppdaga Sunnmørsalper i Verdal, både i Vuku og på Stiklestad.

Avisa trekker også fram andre eksempler på at Verdal endres når nye boliger legges ut for salg. I et salgsprosjekt for et blokk-kompleks døpt Gyldentann Terasse, i beste Vømmøl-stil som snart er under oppføring i Verdal sentrum, skal lykkelige huseiere i framtida flytte inn i glass og betong.

I markedsføringa av leilighetene er resten av gata med en del eldre bebyggelse fjerna, mens leilighetene i stedet er blitt nærmeste nabo til en imaginær park.

Daglig leder i det lokale utbyggingsselskapet for Gyldentann Terasse, Magne Nydal, i Norgeshus Kjølen og Nydal bygg, sier at de har prøvd å gjøre markedsføringa så virkelighetstro som mulig. En video viser tydelig hvor i Verdal leilighetene skal oppføres.

Gyldendal Terasse i Verdal

Gyldentann Terasse i Verdal

Foto: Salgsannonse for Norgeshus Kjølen og Nydal Bygg

Skal selges over hele landet

Furulund Haugen i Boligpartner er ikke kritisk til at firmaet har flytta spisse, ukjente fjellandskap til Trøndelag. Hun innrømmer at det ikke betyr så mye for firmaet at kartet og terrenget skal stemme. Markedsføringa må skape generelle landskap der husene er felt inn, ettersom de skal selges ulike steder over hele landet.

Ingen har så langt klaga over at firmaets boliger er plassert i omgivelser som ikke stemmer med den lokale geografien de skal bygges i.

Furulund Haugen sier Boligpartner er opptatt av å presentere boligene på en mest mulig innbydende måte, og mener firmaet klarer å framstille sine salgsobjekter på en fin måte.

Boligpartner lokalt i Verdal ønsker ikke å uttale seg til NRK om denne saka.