Hopp til innhold

– Sangsvanene kan tvinge frem plan B

Dersom det varige vernet av Gimsøya blir opprettholdt, blir det ingen storflyplass i Lofoten. Ifølge Avinor finnes det ingen alternativer og dermed står Lofoten igjen med et dårligere flytilbud.

Gimsøy og sangsvane

Blir det varige vernet av Gimsøya opprettholdt, spøker det for storflyplass i Lofoten. Sangsvanen er en av flere arter som har Gimsøya som sitt hekkeområde.

Foto: Adrian Dyrhaug Grande

I februar anbefalte Avinor at det skulle bygges en ny storflyplass på Gimsøya i Lofoten. Planen forutsatte at Svolvær lufthavn og Leknes lufthavn blir lagt ned.

Denne flyplassen håper Avinor ville legge til rette for direkteflyginger til og fra Oslo.

Men nå ser planen ut til å strande. I går skrev NRK Nordland at området hvor Avinor ønsker å bygge flyplassen er beskyttet under det sterkeste naturvernet i Norge. Sangsvanen er en av flere arter som har Gimsøya som sitt hekkeområde.

Bør vernet av Gimsøya oppheves? Diskuter nederst i saken!

Finnes ikke alternativer

Dermed må Avinor mest sannsynlig se etter andre alternativer for plassering av storflyplass i Lofoten. Men de finnes mest sannsynlig ikke.

Nå ser det ut til at det i stedet blir forlenget rullebane på Leknes til 1200 meter, og at Svolvær flyplass overlever.

– Det er helt klart reelt. Har vi ingen andre muligheter i Lofoten, gjør vi noe med Leknes. Vi er pålagt å gjøre det vi kan innenfor de rammene vi har, sier distriktsjef i Avinor, Barry Larsen.

Gir dårligere tilbud

Men det betyr samtidig at det tilbudet Avinor håpet å få til i Lofoten faller bort.

– En rullebane på 1200 meter i stedet for 2000 betyr at vi ikke kan fly Boeing-737 til Oslo. I beste fall kan vi fly med 50-setersmaskiner, men tilbudet blir uansett dårligere, sier han.

Håper på løsning

Larsen har likevel ikke gitt helt opp.

– Vi har en forhåpning om at vi kan klare å løse det. De verneinteressene må sees i sammenheng med de behovene som finnes for befolkningen og næringslivet i Lofoten, sier han.

Distriktssjefen ser til Gardermoen for å finne håp. Områdene rundt Gardermoen var fredet før storflyplassen ble lagt dit. Men vernestatusen der ikke var like streng.

– Det viser likevel at vi kan ha noen prosesser gående og at det kan være mulig å løse et vernevedtak i forhold til utbygging av en ny flyplass, sier Larsen.

Kan bli norgeshistorie

Men det virker nok usannsynlig at vernestatus blir opphevet. Det har aldri tidligere skjedd her i landet at hele verneområder er blitt opphevet.

– Det har vært mindre justeringer av områder, mindre saker. Men aldri total oppheving av et verneområde, sier seniorrådgiver i Miljøverndepartementet, Ingunn Iversen.

Men ordføreren i Vågan mener at utvikling veier tyngre enn naturvern.

– En gang må være den første for alt fornuftig her i verden, sier ordfører Eivind Holst til NRK.

Ordføreren vet hva han vil velge dersom kommunikasjonsløsninger og naturvern settes opp mot hverandre.

– Det handler om opprettholdelse av våre faktiske levevilkår. Det vil si at vi ikke kan verne oss vekk fra vår egen eksistens, sier ordfører i Vågan, Eivind Holst.