Hopp til innhold

Tapet av pasientkjøring fører til dårlig drosjetilbud

Folk har fått dårligere drosjetilbud i distriktene etter at drosjene mistet all pasientkjøring, viser ny rapport.

Bjarne Holmberg

DÅRLIG TILBUD: Bjarne Holmberg mener drosjetilbudet er blitt verre.

Foto: NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Folk i enkelte distrikter har fått et dyrere og dårligere tilbud etter at det ble konkurranse på kjøring av pasienter. Det er ikke så enkelt å få tak i taxi i Bindal kommune helt sør i Nordland.

– Vi la inn bud som alle andre, men vi vet ikke om vi får det eller ikke. Og er du så uheldig at du ikke får det så sitter du med skjegget i postkassa. Da blir det bare en tur nå og da, sier Bjarne Holmberg som selv la ned drosjevirksomheten på grunn av svikt i passasjergrunnlaget.

Der hvor drosjenæringen tapte anbudet - mistet de også den største kundegruppa, og måtte legge ned driften. Dermed mistet folk ute i bygdenorge sitt eneste drosjetilbud.

Bjarne Holmberg

LA NED: Bjarne Holmberg la drosjevirksomheten på hylla.

Foto: NRK

Dårlig drosjetilbud

I dag jobber Bjarne Holmberg på dørfabrikken i kommunen, og synes selv at han og de andre i kommunen har et elendig drosjetilbud.

– Den nærmeste drosjen er cirka 4,5 mil unna der vi bor, så det er snakk om 5-600 kr bare for å få den til døra, sier han.

Flere nedleggelser

I 2004 ble all kjøring av pasienter overført fra trygdeetaten til de regionale helseforetakene. De skulle da legge ut anbud på transporten. Bakgrunnen var at helseforetakene skulle spare penger.

– Vi prøver å få til gode transporttjenester for folk og til en rimeligst mulig pris, sier informasjonssjef i Helse Nord, Kristiand Iversen Fanghol, da de bestemte seg for ikke å gi anbudet til drosjenæringa som inntil da i Salten hadde hatt all pasientkjøring. Konkurrenten Bodø Sightseeing vant anbudet. Dermed var det flere drosjer som ble lagt ned i dette området.

Mer sentralisering

Ogg det er nettopp i de områdene i Norge at en annen transportør enn drosjene har fått all pasientkjøring at tilbudet for folk i distriktene er blitt dårligere. Det har skjedd også i Buskerud og Hedmark og bare i Nordland har det blitt omlag 40 færre drosjer. De måtte legge ned etter at de mistet en stor kundegruppe, nemlig pasientene.

– Den typiske effekt vil jo være at tilbudet er mindre tilgjengelig enn det var før, sier fosker Jørgen Aarhaug ved Transportøkonomisk Institutt.

Han er en av dem som står bak en rapport som har sett på konserkvensene for drosjenæringen etter at pasientkjøringen ble lagt ut på anbud.

– Tilbudet er blitt mer sentralisert rundt de største bygdene i kommunen eller rundt byene og da blir det lengre ventetid på å få tak i drosje og høyere pris på den drosjen som kommer, sier Aarhaug.

Rapporten sier ikke noe om helseforetakene virkelig har spart penger på den nye ordningen for pasientkjøring.

Hva mener du om drosjetilbudet?