Hopp til innhold

Dropper trolig flere havner

Staten kan ikke lenger garantere daglige anløp i alle hurtigrutehavner.

MS Finnmarken og MS Trollfjord

FÆRRE ANLØP: Her møtes «Finnmarken» og «Trollfjord» i Harstad. Det er det ikke sikekrt de gjør i framtiden.

Foto: Atle Markeng / NRK

I dag sender Samferdselsdepartementet ut anbudspapirene for båtruten mellom Bergen og Kirkenes. Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil ikke opprettholde dagens tilbud for enhver pris.

– Intensjonen er helt klar, å opprettholde dagens tilbud med daglige anløp til 34 havner langs kysten, men ikke til enhver pris, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa.

Som å legge ned en riksvei

Å kutte i hurtigrutetilbudet er det samme som å fjerne en riksvei, mener Sortland-ordfører Svein Roar Jacobsen.

– Jeg mener det er like uakseptabelt som å legge ned en riksvei. Det er en infrastruktur vi er helt avhengig av og betyningen av nedleggelse kan være svært alvorlig for enkelte lokalsamfunn, sier Jacobsen.

Store summer

– Det er fordi vi her snakker om store beløp. I dagens statsbudsjett ligger det snaut 300 millioner kroner til denne avtalen, og derfor er vi helt nødt til å ta forbehold i forhold til prisen, sier Kleppa.

Anbudet blir lyst ut i hele EØS-området som en samlet pakke med frist til høsten. Oppstart er senest 1.januar 2013.

– Jeg er sikker på at dette blir et godt tilbud uansett, men det sier seg selv at når vi utlyser et anbud, så gir vi ikke garantier i forkant, sier samferdselsministeren.

Redusert tilbud

Hver dag året rundt anløper et hurtigruteskip i dag til kai i 34 ulike havner på strekningen fra Bergen til Kirkenes. Men når samferdselsdepartementet i dag lyser ut et anbud som skal gjelde i 8 år er det kun ett av tre alternativer.

For dersom det blir for dyrt er alternativet å operere med to reduserte tilbud:

  • Et der man i 4 måneder på vinteren kun anløper havnene 5 dager i uken.
  • Et annet der det gjelder gjennom hele året.

Leder for Hurtigruteutvalget, Synnøve Søndergaard sier til NRK at det viktigste er at vi får en sammenhengende strekning fra Kirkenes til Bergen, og at det er god godskapasitet ombord.

Oppgjør til høsten

Kristelig Folkeparti vil ha seilinger hver dag. Lederen i Stortingets transport- og kommunikasjonskomite, Knut Arild Hareide (KrF) varslet at kampen vil stå til høsten.

– Hurtigruten er riksveien langs kysten. Man stenger ikke en riksvei to dager i uka, sier han.

Hareide viser til at Senterpartiets leder, Liv Signe Navarsete, lovet i valgkampen at dagens seilingsmønster skal opprettholdes. Han forventer at Kleppa følger opp dette når regjeringen skal ta sin beslutning.

Leder i Landsdelsutvalget for Nord-Norge og Nord-Trøndelag, Odd Eriksen (Ap) ønsker at hurtigruta beholder samme rutemønster som i dag. Han er glad for at departementet har intensjon om å opprettholde et slikt tilbud.

– Likevel har vi forståelse for at det kan være krevende å opprettholde dagens tilbud, sier han.

Hurtigrute anløp

Hver dag året rundt anløper et hurtigruteskip i dag til kai i 34 ulike havner på strekningen fra Bergen til Kirkenes.

Foto: Atle Markeng / NRK