- Det er et paradoks at staten som går inn med så mange millioner på Hamsun-senteret ikke er med på opprettholde en slik naturlig gjennomstrømning til det nye Hamsunsenteret, sier leder Even Arntzen i Hamsun-Selskapet.
Norges største litterære selskap stiller seg bak kravet fra Hamarøy kommune om å opprettholde fergestrekningen for å sikre et godt besøksgrunnlag til det nye Hamsunsenteret.
- Løftebrudd
Lofoten fikk fastlandsforbindelse i fjor og til neste år er planen å legge ned fergestrekningen på tvers av Vestfjorden mellom Skutvik og Svolvær. Det gjør at busslaster med turister ikke kommer i nærheten av det nye Hamsunsenteret. Senteret til minne om Knut Hamsun koster staten 120 millioner kroner.
- Dette er jo svært dårlig av myndighetene. De har lovet at fergen skulle gå med samme rutefrekvens som den gjorde før fastlandsforbindelsen i to år før det skulle tas en endelig avgjørelse om fergesambandet skulle legges ned. Det er et alvorlig løftebrudd som er gjort, mener Arntzen.
Mindre aktivitet
I planleggingen av Hamsunsenteret er det lagt til grunn at det vil komme 20 000 besøkende uten fergesambandet, men prosjektleder Nina Frang Høyum understreker at flere besøkende ville gjort det mulig å ha et langt høyere aktivitetsnivå enn det som nå er planlagt.
Vil saksøke staten
Hittil i år har reduksjonen i fergetibudet ført til en tilbakegang for reiselivet på 50 prosent.
Ordfører Rolf Steffensen vil saksøke staten for å beholde fergesambandet.
Denne uken er det Hamsundagene 2008 i Hamarøy. "Makt og moral" er tema for litteraturfestivalen ett år før det store Hamsunåret.
- Mange av de profilerte reiselivsbedriftene her i Hamarøy sliter allerede etter èn sesong med redusert trafikk over sambandet. Vi tror dette vil få betydning for det nye Hamsunsenteret, forklarer Steffensen.
- Hadde Skutvik-fergen gått med 11 avganger i døgnet slik den gjorde tidligere, ville det vært mange flere tilfeldig besøkende. Da ville vi kunnet gå langt over det ambisjonsnivået vi har nå, sier Høyum.