Hopp til innhold

Dropper helikopter og champagne i år

I fjor leide fisker Marius Knutsen og vennene helikopter når de skulle på fest i Tromsø. I år er det tøffere tider. Men fiskeren har sine triks for å kunne fortsette å føre en høy champagnefaktor.

Fisker Marius Knutsen er nå også blitt filmstjerne. I en ny reklamefilm gifter han seg med Angelina Jolies lookalike - etter ide fra Mr. and mrs.Smith.

Marius Knutsen har i vinter deltatt i en reklamefilm spilt inn i Vesterålen.

Fisker Marius Knutsen fra Myre i Vesterålen og de festglade vennene hans er ikke redd for å slå på stortromma når de har ei frihelg. Knutsen ble landskjent da han i fjor var gjest hos Anne Lindmo og fortalte om livet som fisker og hvordan de slo ut håret når de hadde fri.

Men i år er tanken på helikopter langt unna.

– Akkurat i dag er det veldig dårlige priser. Det er mye jobb, og nå må jeg jobbe hver helg. Vi tenker ikke på helikopter en gang, sier Knutsen.

Mannskapet på Øksnesværing

Mannskapet på Øksnesværing i 2012. Da bestilte gjengen helikopter når de skulle på fest. F.v. Remi Hermansen, Andre Karlsen, Marius Knutsen, Tom Grande, Jørgen Knutsen og Lasse Lasse Strøksnes. Sigbjørn Nilsen var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Foto: Dan Henrik Klausen / NRK

Godt fiske

Det er mye torsk langs norskekysten også denne sesongen. I fjor ble kvotene økt, og Råfisklaget kan fortelle om tilsvarende større fangst.

– Det som vi ser hittil i år er at norske fiskerne har levert vesentlig mer torsk enn på samme tid i fjor. Totalt har den norske flåten levert 155.000 tonn torsk, og det er over 30% mer, sier assisterende direktør i Norges Råfisklag, Svein Ove Haugland.

Må jobbe 30% mer for samme lønna

Men samtidig med at fiskerne har fått større kvoter, så er prisene gått så mye ned at fiskerne ikke sitter igjen med noe særlig mer penger. Fiskerne får i snitt 11 kroner per kilo for fersk torsk, og det er en prisnedgang på 29% sammenlignet med 2012, ifølge Råfisklaget.

– En så stor kvoteøkning gir en prisnedgang. Det er nesten så det økte kvantumet går opp i opp med prisnedgangen, og man står igjen med samme inntekt for vesentlig mer arbeid, sier Haugland.

Møt gutteklubben Skrei

Mannskapet på Øksnesværing leier helikopter

HELIKOPTERET VENTER: Her er gjengen på «Øksnesværing» på vei inn i helikopteret de har leid for å dra på helgetur.

Foto: Privat

NRK fortalte i fjor om skreifiskerne som leide helikopter for å komme seg på VM i skreifiske i Svolvær. Der ventet hotellsuiter og champagne på guttegjengen.

– Og så prøver vi å få oss damer, vi er jo single nesten hele gjengen. Da må vi ha klasse og stil. Det går ikke an å komme med pappvin og hjemmebrent, fortalte Knutsen.

Men tidene endrer seg, og da kommer det godt med å være kreativ.

Har sine triks

Sjarmøren fra Vesterålen har sine triks for hvordan han kan fortsette å kjøre klasse og stil.

  • Se hvilke triks Knutsen har på lur
    Fisker Marius Knutsen fra Myre i Vesterålen viser hvordan man kan holde en høy champagenfaktor, tross magrere tider.

    Slik holder man champagnefaktoren oppe

Kjendisstatus

Marius Knutsen er nå også blitt reklamestjerne. På torsdag var det visning av reklamefilmen laget av Deadline Media på kinoen på Sortland, og det var knyttet stor spenning til hvem som var den utvalgte konen til fiskeren i reklamefilmen. Det viste seg å være Angelina Jolies lookalike - Lina Sands.

Og fiskeren fra Vesterålen er svært godt fornøyd med sin motspiller.

– Hun ser ut som en rose, hun lukter winerbrød, og hun smaker boknafisk og bacon. I mine øyne er hun helt perfekt. Hun er drømmedama rett og slett, smiler Knutsen.

Marius Knutsen spiller inn reklamefilm

Det ble helikoptertur på Marius Knutsen i år også, men denne gangen for å spille inn reklamefilm.

Foto: Deadline Media