Feilen oppstod da Telenor og en driftsoperatør skulle oppdatere politiets datasystemer i går. Noe gikk veldig galt i 17.40-tiden.
Kun Oslo politidistrikt slapp unna.– Kritisk for nødtelefoner og voldsalarmer
– Jeg mener det er veldig alvorlig, spesielt kritisk med tanke på nødtelefoner og mobile voldsalarmer. 90 minutter er veldig lenge i den måten vi jobber på, hvor det handler om øyeblikkelig hjelp, sier plasstillitsvalgt Stein Rune Halleråker ved Bergen sør politistasjonsdistrikt til NRK.no.
Ved politiets operajonssentraler kan en rask reaksjon utgjøre forskjellen på liv og død.
Til alt hell var det forholdsvis stille på hendelsesfronten både i Hordaland politidistrikt og Haugaland og Sunnhordland politidistrikt da feilen slo ut datanettet i rundt 90 minutter i går.
Kunne ikke se hvem som ringte
Mens dataen lå nede, måtte politiet notere nødmeldinger og andre henvendelser med penn og papir, noen steder i opp mot fem timer.
Halleråker mener det bare var flaks som hindret alvorlige hendelser på grunn av datasvikten.
– Det mest kritiske er at når nødtelefoner kommer inn i en slik situasjon, kan man ikke se hvem som ringer, sier han.
– Forventer stabil og sikker drift
Direktør Lars Henrik Bøhler i Politiets data- og materielltjeneste er også opprørt over hvor lett politiets datasystem ble tvunget i kne.
– Vi forventer at vi har en stabil og sikker drift på alle våre systemer. Dette er en tjeneste vi kjøper eksternt og betaler for. Da forventer vi at våre operatører og leverandører leverer det de skal, sier Bøhler til NRK.no.
Informasjonssjef Anders Krokan i Telenor sier til NRK.no at feilen oppstod under arbeid med å gjøre politiets datasystem enda mer robust. Politiet har fått en foreløpig statusrapport fra Telenor, men selskapet jobber fortsatt med å kartlegge nøyaktig hva som skjedde da feilen oppstod.