Hopp til innhold

Aker Kværner vil ikke fly fra Stord

Aker Kværner Stord vil inntil videre ikke bruke større fly til Sørstokken på Stord etter flyulykka med et firemotors jet-fly sist uke.

 

De ansatte har rettet krav om at de ikke vil lande med den aktuelle typen fly på Stord Lufthamn.

- Det som er tilbakemeldingen fra våre medlemmer, er at de ikke vil lande på Stord, og det har vi fått et vedtak på, sier Leif Egil Thorsen tillitsvalgt Aker Kværner Elektro.

Umiddelbart etter ulykken

Informasjonsdirektør i Aker Kværner, Torbjørn Andersen forteller at avgjørelsen om å stoppe flygninger med den aktuelle flytypen fra Stord ble fattet umiddelbart etter ulykken.

- Vi har forståelse for at mange av våre ansatte vil kunne føle bekymring i forhold til å fly samme flytype som krasjet på Stord på den aktuelle flyplassen.

Umiddelbart etter ulykken fikk Aker Kværner bekreftet fra luftfartsmyndighetene at Atlantic Airways sine fly er sikre nok.

Likevel har Aker Kværner som en ekstra sikkerhetsforanstatning for sine ansatte, valgt å fly fra flyplasser med ekstra lang rullebane for denne flytypen.

Bruker Haugesund

- De flyplasser som vi har benyttet for disse flygningene har relativt lange rullebaner. Stord har det ikke, derfor har vi besluttet å bruke flyplassen i Haugesund inntil videre, sier informasjonsdirektøren i Aker Kværner.   

Aker Kværner har brukt Stord Lufthamn som flyplass for å frakte mannskaper til sine anlegg her.

Flyplassjef Stord, Jan Morten Myklebust
Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

Økonomiske problemer

Stord Lufthamn er lei seg for at Aker Kværner ikke lenger vil bruke flyplassen, og mener det vil gi Sørstokken økonomiske problemer. Nå vil daglig leder ved flyplassen Jan Morten Myklebust jobbe for å få Aker Kværner tilbake til flyplassen. 

Talsmann Bjørn Simonsen for flyselskapet Atlantic Airways respekterer avgjørelsen, men poengterer at flyplassen på stord er mer enn god nok.

-  Vi velger den flyplassen som kunden ønsker, hvis flyplassen har god nok sikkerhet så bruker vi den, sier Simonsen.