Hopp til innhold

For lave jernbaneplattformer

Nesten alle jernbaneplattformene i Norge er for lave for rullestolbrukere, også de nye togsettene som snart skal brukes på Intercity-strekningene på Østlandet.

Tog

De funksjonshemmede frykter at det vil ta flere tiår før perrongene blir i orden.

Foto: Dag Aasdalen / NRK

De funksjonshemmede frykter at det vil ta flere tiår før dette blir i orden.

– Toget i seg sjøl er godt tilrettelagt, problemet er å komme om bord i dem, sier Kjersti Fremstad, regionkontorleder i Handikapforbundet i Innlandet.

Lar være å reise

Medlemmene gleder seg til de nye togsettene, men syns det er leit at de fortsatt må streve med altfor lave plattformer. Dermed blir det mange som rett og slett lar være å reise.

Kjersti Fremstad

Kjersti Fremstad er regionkontorleder i Handikapforbundet i Innlandet.

Foto: Dag Kessel / NRK

– Det er litt forunderlig at NSB og Jernbaneverket ikke samhandler bedre enn de gjør. NSB har gjort sin jobb i forhold til kravspesifikasjon på høyde i togene, men Jernbaneverket har ikke fulgt opp sin del med å utbedre perrongene, sier Fremstad.

Det er over 357 jernbanestasjoner i Norge, men det er bare 14 som har høye nok plattformer til at funksjonshemmede kan komme om bord uten heis.

– Det er heiser om bord på togene, men da er du avhengig av du vet hvor de er plassert, sier Fremstad.

Les også:

– Dette vil ta tid

Jernbaneverket mener at det vil koste minst 10 milliarder kroner å forhøye alle plattformer i Norge.

Dette er så mye at vi var nødt til å innføre de nye togsettene uten at plattformene var klare for alle, sier informasjonssjef for plan og utbygging, Thor Erik Skarpen.

– Det er bygd mange stasjoner i Norge i løpet av et par århundrer. Det er litt ulike høyder på dem og det er store milliardinvesteringer og bygge om alle sammen. De må tas etter hvert og det vil ta tid, sier Skarpen.